Bassäng

På förekommen anledning kommer här historiebakgrunden till Dämbassängen i Tranås.
Diskussionen har gått het under ett tag. Varför heter den inte simbassäng? Vad är en däm? Om man simmar i en simbassäng dämbar man då i en dämbassäng? Frågorna var många så Jens mejlade för information:

"Hej Jens !
Här kommer det lite uppgifter som vi fått fram vad gäller
Dämbassängen.
Det fanns en gång en gård som hette Damsängen, (har jag fått höra av
äldre besökare till museet,) via Ylva Hoflund på Eriksbergsmuseet.
Gården Damsängen var belägen mellan Damsängsbassägen och
Östanåhemmet.
Gården låg då på landet, det var inte buggt så långt utanför stan på
den tiden.
Skogshyddan, kaffestuga, fanns och var rucklig redan på 1940-talet
och
var utflyktsmål som fungerade länge som utflyktsmål senare för att
 titta på TV när den var ny på 1950-talet.
Bron till Östanåparken fanns i en äldre variant. Den nuvarande
gångbron som ligger på samma plats byggdes i början av 1970-talet.
(förväxlas ej med gångbron bakom Stadshuset!).
Ännu har vi ej hittat när Dämbassängen byggdes, Förmodligen på 1950-
talet.
Om vi kan ta reda på mer så hör vi av oss.

Med vänliga hälsningar
 
Fråga Tranås

 Göran Hansson/ Ylva Hoflund"

Kommentarer
Postat av: Jens

Följande citat är bland det roligaste jag läst:
"Skogshyddan, kaffestuga, fanns och var rucklig redan på 1940-talet." Jag skrattar fan ihjäl mig.

2007-11-15 @ 17:30:39
URL: http://www.superautomatic.com
Postat av: Andreas

Ja jag har själv problem med att sluta skratta. Jag gick och duschade nyss och kom och tänka på det. Det är otroligt kul. Alltihop. Det är för bra för att vara sant...Ha ha ha hahaaaaa!

2007-11-15 @ 17:45:22
Postat av: Andreas

Det här är minsann inte tråkigt heller..

"Gården låg då på landet, det var inte buggt så långt utanför stan på
den tiden."

2007-11-15 @ 17:47:13
Postat av: Jens

Hahahaha. Hjääälp.

2007-11-16 @ 00:01:23
URL: http://www.superautomatic.com
Postat av: Mattias

Som utomstående fattar man noll av detta :-) Om gården Damsängen ligger till grund för namnet borde ju badet heta Dambassängen. Hade varit ganska kul det med :-) Kanske prickarna över a var ett sätt att göra namnet könsneutralt men samtidigt helt obegripligt?

2007-11-16 @ 02:21:21
Postat av: Andreas

Du Mattias, jag undrar verkligen om det bara är utomstående som fattar noll av detta. Gör dig själv en härlig tjänst och läs igenom allt en gång till! : D

"Skogshyddan, kaffestuga, fanns och var rucklig redan på 1940-talet
och
var utflyktsmål som fungerade länge som utflyktsmål senare för att
titta på TV när den var ny på 1950-talet."

2007-11-16 @ 07:54:40
Postat av: Jens

Haha ja jag skulle precis in o denna tråd och recitera fortsättningen på Skogshyddemeningen. Nu var det redan gjort, men ändå:

"Skogshyddan... var utflyktsmål som fungerade länge som utflyktsmål senare för att titta på TV när den var ny på 1950-talet.

Sen när dom plötsligt, utan synbar anledning, börjar prata om bron till Östanåparken är saken biff.

2007-11-16 @ 09:23:25
URL: http://www.superautomatic.com
Postat av: Sjögge

Jävulusiskt roligt! Jag badade ofta där men har aldrig reflekterat över det obegripliga namnet förrän nu.
Det är väl den bassängen som låg utanför Kenny Hejmans bowlinghall?

2007-11-16 @ 10:50:24
Postat av: Sjögge

Kenny Hejman ståtar för övrigt med ett av Tranås roligaste namn.
Kelly Drätting är ytterligare en kandidat.

2007-11-16 @ 10:55:49
Postat av: Sjögge

Seriöst: Dämsängen är i själva verket ett mycket gammalt ortsnamn.
Det avstavas Däms-ängen. Det har alltså inte med ordet "säng" att göra.
Jag kunde bara inte få detta ämne ur tankarna i dag.

2007-11-16 @ 11:25:02
Postat av: Andreas

Nu du Sjögge! Kenny Heiman har väl för fan aldrig haft en bowlinghall!!?? Det var ju Kjell "Kuken" Karlsson!

Du har äfven glömt Ann Ahl i din lista om vi nå ska vara såna... : )

2007-11-16 @ 15:09:30
Postat av: Sjögge

Visste du inte att Lasse Hejman (Kennys far) ägde bowlinghallen före "kuken"?
Nåväl, detta om detta. Trevlig helgd!

2007-11-16 @ 15:21:18
Postat av: Andreas

Du menar att man i och med detta kan påstå att du är skaparen och VD:n för O.H Sjögren och att jag varit fotograf på Expressen? : D

Trevlig gelgd!

2007-11-16 @ 15:35:21
Postat av: Sjögge

Nej, du har rätt. Men jag umgicks med Kenny när jag var liten och åt ofta Slush Puppy på Bowlinghallen. Vilket var huvudanledningen till att jag umgicks med honom. Men det har ju inte riktigt med saken att göra. Trevlig kille förresten, om han nu råkar läsa denna blogg.
Jag minns när han slog tio strikar i rad, varefter han söp skallen i bitar och fick föras från platsen i ambulans. (sant)

2007-11-16 @ 15:54:17
Postat av: Pekman

Hela denna "historia" blir ju mer och mer bisarr för varje dag som går :)

2007-11-16 @ 23:10:45
Postat av: kitte

alltså detta är det konstigaste jag läst, för varje gång jag läser det så förstår jag mindre och mindre, så jag måste på stört åka hem till tranås och forska i det här, mer info kommer nästa vecka.

2007-11-17 @ 11:45:19
Postat av: Jens

Bra Kitte! Vi väntar med spänning på forksningsresultaten. Kanske tom nån liten bild?

2007-11-17 @ 18:46:07
URL: http://www.superautomatic.com
Postat av: Sjögge

Hej Kitte. Jag är fortfarande skyldig dig en liter mjölk, tror jag?

2007-11-19 @ 09:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0