Newsflash: Jens Hellqvist, 32, bor på Tredje Långgatan. (Källa: Google Search) Nu närmar vi oss toppen på listan!

Jens Hellqvist, 32, bor på Tredje långgatan. (Allt enligt en snabb sökning på Google) Nu närmar vi oss toppen på listan, spänningen stiger...vilket är det mest dråpliga ögonblicket?

De dråpligaste ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

5. JOHAN AHL ÄR FÖRSVUNNEN

De flesta av banden på den här tiden hade replokal i Sobelhuset, då känt som Musikcafét. Jag tror och hoppas att band fortfarande är verksamma i huset som präglat så många talanger: Palimpsest, Paddington, A Girl Called Johnny. Och så förstås The April Tears och Alter Ego.

En sen fredagseftermiddag mitt i vintern 1991 stod just nämnda två band och repade när mentor Mats Axfors kommer insvävande. Mannen tycks levitera en kort sekund innan han säger -Vill ni gigga ikväll?

Det visade sig att en massa missanpassade ungdomar från Uppsala skulle besöka rekreationscentrat Musikcafét senare under kvällen och det fanns utrymme för ett uppträdande. Båda banden tackar högljutt JA, trots att April Tears basist Johan Ahl är frånvarande. Det var alltså tvunget att finna Johan Ahl.

På den här tiden använde man sig inte av mobiltelefoner, kan tyckas fjärran men så var det. Och när inte basisten svarade i hemtelefonen hos mamma och pappa så var det bara att ge sig ut på jakt. Jimmy Monell och jag stack iväg medans de andra åkte hem och duschade, bytte om etc..

Var kunde nu Ahl tänkas vara? Vi gick en repa på stan, pizzerior, flipperhallen och andra tänkbara hak innan vi fick tipset om att han möjligen kunde befinna sig på bio. Det var Sverigepremiär på "Die Hard" på Tranås enda biograf, Royal. Vi gick dit.

Först hittade vi en dörr som ledde till biografmaskinisten. Den härjade halvlängdsmannen därinne höll på att dö av chock när en stressad Jismark dök upp med flåset i halsen: -Vi letar efter vår basist! -Vi har spelning ikväll och vi måste hitta vår basist!

Vi fick lov att ta oss in i biografen och söka efter Johan Ahl, detta trots att filmen börjat. Jimmy Monell drog ner mössan och skickade ner hakan i jackan när vi klev in. Jag misstänker att han höll på att skämmas ihjäl.
Vi gick rad upp och rad ner. Inget utslag. Jag började viska: Johan? Johan?? och folk började notera oss, en del sa
-Vad i helvete Jismark, vad fan håller du på med??

Efter en liten stund. när vi rundat hela fullsatta salongen hörde jag en välbekant röst från ett av de bakre leden, men det var en för ljus röst för att vara Johan Ahls. Det var min före detta tjej Anahi. Hon sa:

-Andreas! Sluta! Sluta för fan! Du skämmer ut mig!

Ahl behagade inte dyka upp och det var svårt att se inne på biografen. Nu blev jag riktigt stressad och till Jimmys totala häpnad och förskräckelse ropade jag högt med händerna kupade runt munnen:

-JOHAN AHL! JOHAN AHL!! ÄR DU HÄR JOHAN AHL??

Förutom att hela salongen ilsket vände sig om så var det ingen reaktion. Ingen yngling som reste sig upp. Vi kunde konstatera att tipset vi fått inte gett nåt vidare utslag.

Vi hade tidigare även ringt polare, fått tag i en familjemedlem Ahl, men ingenstans var pojken att finna. Mycket, mycket besviken lommade jag hemåt till huset på Bäckagatan med Jimmy i släptåg. Han försökte muntra upp mig, men världen var svart för mig. Skulle vi tvingas att ha spelning utan vår basist?

Vi hade nästan nått fram till huset på Bäckagatan i Tranås, en promenad på tjugo minuter från centrum, en kväll med tio minusgrader, när vi såg en gestalt i kurvan vid vårt hus.

-Det är för fan Johan Ahl, sa Jimmy. Och det var det.

Vi gick fram till honom och började uppspelt berätta hur mycket vi letat efter honom. Johan Ahl berättade då att han hade gått skogsvägen från Tostås där han bodde till mitt hus. Nu ska alla ha väldigt klart för sig att 1) Det är helt kolsvart den vägen 2) Det är en promenad på säkert 50 minuter 3) Jag var aldrig hemma i huset på fredagskvällar,  4) INGEN, jag menar INGEN, hade för vana att gå en sån promenad och 5) Johan Ahl var stupfull.

Vi gick in i huset och slog på bastun. Min mamma och pappa var lyckligtvis inte hemma. Nu behövdes bara en dusch, en bastu och några öl på aggregatet för att komma i form. Ahl fick vara utan, så vi hade nån möjlighet att få honom in shape.

Efter fyrtio minuter satt så Monell och Jismark i bastun med varsin öl och varsinn handduk och svettades. Johan Ahl satt med hela bastu-sejouren på trettio minuter i mössa, vantar, tjock jacka, två par brallor, raggsockar och kängor.

En timma innan gig dyker vi upp på musikcafét, alla var församlade, stämningen var god , Axfors hade riggat scenen och skulle vara tekniker. Någon form av kontovers dök dock upp och jag minns verkligen inte alls var det var, men vips så var våran keyboardist Carl Johan Larsson försvunnen.

Just vid detta tillfälle filmades vi av Sjögge och på filmen går att höra mig när jag konstaterar: -Han är borta. Han har ställt synten därborta och är helt försvunnen. Pingvinen är borta. (Carl Johan kallades internt för pingvinen eftersom han oftast stod bakom raklång bakom synten och liksom slog med handflatorna mot låren när han inte spelade)

Det blev ny jakt. Lyckligtvis fann vi Carl Johan snabbare än Johan och efter ett peptalk kunde spelningen kunde genomföras. Alter Ego först. April Tears sen. Jag orkar inte bada i negativa superlativ igen, det räcker med att konstatera att det inte lät bra. 

Johan Ahl genomförde spelningen i en Poison t-shirt. Enbart på grund av detta, och alltså inte fylla eller försvinnande eller nåt, fick han sparken från April Tears. 

*

Nja, Johan var nog ganska delaktig själv också i att lämna bandet och t-shirten var säkert en form av tyst protest. Under de tidiga åren (90-92) var följande personer medlemmar i April Tears: Andreas Jismark, Patrik Hörenius, Kristian Nilsson, Andreas Nilsson, Alexander Durefelt, Carl Johan Larsson, Johan Ahl, Kristofer Pettersson, Jens Hellqvist, Jesper Eng, Sara Gunnarsson. En stort HURRA till alla dessa hjältar som lade grunden till Kollaps!

De dråpligaste ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

6. KLAMPEN

Jonas och Henrik "Sjögge" Sjögren och Jimmy Monell var alltså Alter Ego. Men först var de No Limit och plötsligt, över en natt, blev de Sculpur.

Jimmy slaggade över hos mig och kände sig inte nöjd med namnet No Limit, högst förklarligt, eftersom 2 Unlimited precis släppt en singel med samma namn. Vi bläddrade i lite historieböcker på kvällen och Jimmy fastnade för ubåten Sculpur och ringde upp kusinerana som båda gick med på att byta namn innan morgondagens spelning på Ängarydsskolan.

Bandet startade som ett syntpop-band men gick sakta men säkert mot ett betydligt tyngre sound, inför giget på Ängarydsskolan var de nånstans i fasen mellan Page och Skinny Puppy.

Jag tog på mig nån sorts manager-roll för bandet den där morgonen. För det var morgonsamlingen på högstadieskolan bandet skulle spela på. 

Vi satte upp grejerna klockan sju på morgonen och rattade fram så pass mycket ljus-show som var möjligt, och det var inte mycket. En röd lampa, en gul lampa, en blå i en alldeles för ljus lokal.

Nåväl, tiden sprang på och klockan blev halv nio och eleverna började strömma in i aulan. Sculpur själva stod gömda i ett litet rum bakom en dörr som vette mot scenen. Jag gick upp och harklade mig i micken.

-Mina daaamer och heerrar...får jag lov att presentera SCULPUUUR!

En kort, tafatt applåd.
Sen kompakt tystnad.

Dörren öppnades och Sculpur intog scenen. Det ville sig inte bättre att de kom ut tripp, trapp, trull spatserande på en rad. Men det värsta var att deras fotsteg hördes, klamp, klamp, tramp, tramp, knirr, knirr....

En elev på andra raden frågade sig själv högt, och hans kommentar hördes alldeles för mycket i tystnaden:

-Vad i helvete är det här för nånting? 

*
Efter detta ville inte Jimmy, eller jag heller för den delen, någonsin råka ut för något liknande. Därför intro.
"Med intro ingen klamp!"

Mörkret över....

356976-21

De dråpligaste ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

7. THE APRIL TEARS SÄNKER NER ETT LAKAN FRÅN TAKET

Det var inte många band på den här tiden som hade en schysst backdrop. Inför den största spelningen så långt för April Tears, Trästocksfestivalen i Holavedsskolans aula i december 1990, så bestämde jag mig för att göra något åt saken.

Jag tog ett av mammas lakan och ett par målarburkar och "körde igång" i garaget. Det tog nån timma och jag var riktigt nöjd när jag var klar. Där stod The April Tears och jag hade gjort lite Pollock-stänk samt en spiral. Det här skulle bli coolt.

Inte långt därefter skulle till och med fartblinde jag inse att den så kallade backdropen såg helt fruktansvärd ut. Ett tattar-verk av guds nåde.

Trästocksfestivalen gick av stapeln en fredagskväll med i princip samtliga aktiva lokalband på scenen. Där fanns bland annat Alter Ego med Jimmy Monell på sång och Henrik Sjögren och Jonas Sjögren på synt.  Alter Ego hade maxat ljudet på sina trumpads den här kvällen.  Jag glömmer aldrig när Jonas slog det första slaget som fick hela aulan att skaka till. Jonas flinade lite nervöst i sin gröna kavaj och ljudteknikern fick ner volymen något.

Det blev så dags för April Tears, än så länge en trio utan Sara, utan Jens. Krea spelade bas och Johan Ahl gitarr. Janne (Korg DD1) skötte trummandet och jag stod i centrum med guran och leadsången, gud hjälpe oss alla.
 För dagen var jag dessutom verkligen helt charmerande knallröd i hela käften på grund av alla vinterhalvårets clementin och pepparkaksfinnar.

I vårt intro skall då vår backdrop sänkas ned från taket. Nu måste vi alla ha klart för oss att Holavedsskolans aula och dess scen är ett riktigt stort ställe. En ordentlig backdrop där bör vara typ 10x10 meter. Det fina var att eftersom det varit mycket teater på scenen så fanns det linor och balkar att spänna fast tyg på och sen hissa upp på. Det var jag mycket nöjd med att ha lyckats med redan på eftermiddagen. Alltså, jag tejpade fast lakanet.

Vårt intro gick igång, vi gick på scen, lakanet sänktes sakta ned med hjälp av en vinsch i kulisserna. Lakanet såg inte bara horrendous ut med målningarna på det, det var dessutom gult till färgen och såg ut som en liten handduk när det vevades ner. Balken det var fäst på sträckte sig över hela scenen och den som vevade ner skiten körde ner det för lite så det hängde på mellis långt över oss när vi spelade.

Nu tänker nog en del av er på Spinal Tap och Stonehenge och det är absolut inte fel. Ungefär så var det.

Efter ett par låtar släppte dessutom en av tejpbitarna något så lakanet "halvhängde" bara trött.

När spelningen var över hissades backdropen långsamt upp till ljudet av gnissel från kulisserna.

*

Detta spektakel till trots, så var inte indiekungarna i stan sena med att stå framför scen och skaka på huvvena till spår som sen länge begravts i det dolda.


De dråpligaste ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

8. HYPNOTIC CORNFLAKES ÄR ASPACKADE PÅ SCEN

Alkoholförtäring och backstage är som Yin och Yang, ler och långhalm, Drutten och Jena.

Tranåsynglingarna i Hypnotic Cornflakes, Pålle, Joppe, Mårten, Käll, Jakob tog en helgdag i mitten på nittiotalet supandet innan framförande till en helt ny nivå. På en drogfri gala.

När medlemmarna gick upp på scen fick den som var minst full skrika ut ackorden till de som knappt kunde stå upp. Skriken AAAAAA EEEEEEEE AAAAAAAAA DDDDDD ackompanjerade musiken som lät så gräslig att råttorna under golvet fick hjärtattack och dog. Så tapeterna på väggarna ändrade färg från klarblå till askgrå.

När gitarristen Jakob Åberg ropade in Kitte Berg ,som kom krypande in på scenen, var det med orden "KIIITTEEE KAAAAAATTT!!!!!". Därefter välte Jakob Åberg rakt bakåt. Senare skulle han repa sig och hångla med en tjej ur publiken vid scenens kant.

Det enda musikaliska som kunde skönjas under spelningen var när någon spelade basgången till Eddie Medusas "Fruntimmer har en o knulla me knulla me knulla me".

Jag har aldrig gjort det innan och kommer förmodligen aldrig göra det igen, men efter en kvart gick jag bort till ljudteknikern (Jens Hellqvist -som själv gömt två vinare under mixerbordet) och sa åt honom att slå av ljudanläggningen innan folk i publiken riskerar att få PTSS (Post-traumatisk-stress-syndrom) för resten av livet. Så gjorde teknikern och Hypnotic Cornflakes eskorterades av scen.

De dråpligaste ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

9. ANDREAS DRAR EN STRÄNG

The April Tears står på scen för andra gången. Första uppsättningen med Kristian Nilsson, Patrik Hörenius och Andreas Nilsson (numera Silverbullit) ocj jag hade redan separerat. Bandet genomförde endast en spelning, då med trummisen Alexander Durefält frånvarande. Istället användes en trummaskin vid namn Janne (En Korg DDD-1).

4/5 av bandet ville efter spelningen börja spela Ebba Grön covers, jag lämnade då bandet. Den enda gången detta har hänt. Och när bandet inte ville nyttja namnet April Tears tog jag tillbaka det och bildade ett nytt band.

Första spelningen med den nya sättningen genomfördes i Folkets Park, under en festivaldag. The April Tears återfanns på en av de mindre scenerna och hade bandets mentor, Mats Axfors, som ljudtekniker. Och tur var det.

I tredje numret, den smäktande "Sweet Alicia" drar jag av den tjocka E-strängen. Inte bra. Jag hade ingen reservgitarr. Jag kunde inte stämma en gura, än mindre byta en sträng. Mats Axfors kallades upp på scenen och bytte sträng. Den sittande, tysta publiken fick snällt  vänta i tio minuter innan hjältarna rockade igång igen.

Nu gjorde inte detta så stor skada. The April Tears årgång 1990 visste inte att man kunde spela samma ackord på synt som på bas respektive gitarr. Åhörarna på spelningen hyllade senare strängbytet som spelningens absoluta höjdpunkt.

*

Mats Axfors hyllas idag av Lars Winnerbäck som den som "löste upp knutarna" och hittade soundet åt honom.

De dråpligaste ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

10. PIRRE FORKELID SOUNDCHECKAR MED JENS


The Sons Of Neverland var kungar i Tranås under ett halvår. De tre medlemmarna bar kolsvart utsmetad kajal runt ögonen ,hade kritvita anleten, svarta uppknäppta rockar som fladdrade som hos en gunman-desperado i vinden.
De hade svartfärgat hår med blond bas som vuxit ut en decimeter i hårbotten, de mjölade in sina cowboyhattar.
De bar sporrar på sina stövlar, de rökte röda marlboros, pratade med lågmäld hes stämma, hade konstiga pillerburkar i fickorna och de fanns oftast munderade med pilot-solbrillor såväl dagtid, kvällstid, i repan, som på scen eller däckad i busken utanför Wickes grill en lördag 01.25.  

När de spelade live lämnades inte mycket åt slumpen. Det var Sisters Of Mercy, gamla Sisters of Mercy -Systrarna- och deras låtkatalog det handlade om. Uteslutande. First And Last And Always.

De var några år  -pröva tio till femton- äldre än sina största fans, tonårstjejerna  -Mercykidsen.

En fredagskväll på Sobelhuset i Tranås under The Sons Of Neverlands primetime är det soundcheck. Jens Hellqvist står tillförordnad och trött bakom mixerbordet och rattar in ljudet. Han tittar ner på reglarna.

Den inmjölade gothgitarristen i svartrockarbandet, Pirre Forkelid, har sändare på gitarren. No cables here.

Rätt som det är, utan att ljudtekniker Hellqvist märkt ett uns av förflyttningen från scenen, står legendaren snett bakom Jens och väser hest med en Marlboro i mungipan:

-Boosta basen på 8000.

*

Forkelid gick efter splittringen av Sons Of Neverland vidare till punkbandet Rövsvett, Tranås mest framgångsrika band genom tiderna. Sångaren i Sons Of Neverland kallades Löken, hans lillebror basisten kallades Lill-Löken och gitarristen i Rövsvett kallades också Löken. Men det var han nog först med.


Sons Of Neverland släppte sedermera en CD med eget.

356976-20

Pirre, Farba, Original Löken, Jerka, Rylle. Rövsvett.

356976-19

Sabrosa i Wales (dag 3)

Tredje dagen i Wales startade med ett band som vaknade upp i Richards place helt förvissade om ett par saker:
1. Vi måste hoppa av det här skämtet till turné.
2. Vi måste, om vi vill spela mer i Wales, boka en ny turné själva -per omgående.

Angelas bokningsbolag hade gjort en stor affär av deras bokningar, det hade tagit dem ett halvår, och de hade fått oss till riktigt bra ställen. Detta var vad de hävdat innan, och ofattbart nog, fortfarande hävdade. Sabrosa var inte riktigt överens med detta.

Vi åkte in till närmast liggande staden, Bridgend, och gick till biblioteket. Där fiskade vi fram ett gäng klubbar & kommande arrangemang. Lasse och jag greppade mobilerna och började ringa. Vi jobbade på i ett par timmar, tog en lunch, och åkte sen till Swansea, staden där kvällens spelning på den pågående turnén var.

Vi knallade in till, vad vi uppfattade som stans coolaste ställe, och begärde ett möte med den ansvarige bokaren på stället. Vi mötte en mycket trevlig tjej och efter tjugo minuter, efter att ha förklarat situationen, och spelat upp ett par låtar, hade vi en kanonspelning med två ganska heta Wales-band nästa kväll. Hon ringde upp banden och de sa "of course" angående om vi fick spela.

Två timmar senare hade vi fått två gig till, på en pub i Swansea och på en landsortspub som jag tror hette The Pelican om jag minns rätt. Så svårbokat visade sig alltså Wales vara att man på tre-fyra timmar kunde boka tre gig.
Nu skulle vi avverka kvällens gig på ett hak i centrala Swansea och hände inget ofattbart som ändrade på allt, skulle jag ta ett snack med arrangörerna och förklara hur landet ligger.

Som ni säkert redan räknat ut hände inget out of the ordinary. Bandet drack många öl, Angela och Abi körde på som ingenting hänt och Jonathan the filmmaker filmade giget, om än nedifrån scenen denna gången. Efteråt kollade jag upp med bandet om vi var överens. Det var vi. Alla packade ihop grejerna och väntade utanför haket. Jag vände in och tog snacket med Angela och Abi. Jag förklarade att jag ansåg att turnén var oerhört amatörmässigt skött och att vi åkt en lång väg för att promota vårat band och ha roligt medans vi gör det och hade för avsikt att därför lämna turnén med effekt omedelbar. Jag förklarade detta så trevligt som man kan göra det.

Men de verkade inte förstå vad jag menade och snacka massa goja att, visst, vi har haft våra meningskiljaktigheter, och att de skulle bättra sig å sin del och vi skulle vara mer medgörliga och trevliga å våran del. Jag förklarade då igen, i vänlig ton, att "We are not going to take part of this tour anymore. We are going to book our own tour and this was the last gig with you guys. I´m very sorry but as things have turned out we can´t really see any option" och tyckte väl att jag inte kunde vara mycket tydligare. Efter 15 minuters snack med dessa, i detta sammanhang  fullständigt inkompetenta, och i Angelas fall, arroganta, människor orkade jag inte mer. Jag sa "aaah...fuck it ." och gick mot bardisken för att ta en sista öl.

Jag drack upp ölen, lite trött, lite förbannad, på runt en minut. Sen gick jag ut. Jag mötte kaos.

Jonathan the filmmaker som lyssnat på diskussionen stod och grät i sin storasysters famn. Bandet stod med stora ögon och glodde mot mig.

Simon kommer emot mig i full fart, arg som utav helvete, "Did you swear at my sister??!!"
"Not really"
  svarade jag. "Not really???" skrek Simon och sen tog det en halvtimme att förklara vad som hade hänt. Självklart var situationen skitjobbig för Simon och jag hade all förståelse för att han var upprörd och ledsen, det var ju en ordentlig prestigeförlust, och till slut började det lugna ner sig och alla förstod att jag inte hade varit så jävla dum som de verkade trott först.

Sabrosa tog därefter beslutet att återvända till Richards place för fest. Vi lyckades denna natt nästla in oss till den lokala puben femti meter nextdoor to Richards trots att den hade stängt. Richard visste det gamla tricket att de fördragna gardinerna men tända ljuset oftast innebar att ägarfamiljen satt själva och söp därbakom. Och att det var okej att knacka och komma in. Så var fallet även denna gång.

Familjen på lokala puben satt vid ett bord med varsitt till bredden fyllt ölglas med whisky. Mamma Tjock, Pappa liten-och-tanig-men-senig-och-förmodligen-urstark och sonen med öron rakt ut, röd i hela nyllet, crosseyed, fräknar över hela kroppen samt randig propellerkeps.

Vi snackar en riktig hillbilly familj på vischan med centrala alkoholproblem. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att Mamma Tjock och pappa-liten-och-tanig-men-senig-och-förmodligen-urstark drack sju såna där glas whisky var. De var inte särskilt trevliga, men vi försökte. Och vi lyckades få lite käk också. Stämningen började lättas upp något. Lasse blev "gayboy", inte roligt såklart, men det var bara att skratta med för vi fick ju dricka sprit och öl och äta. Vi vet inte riktigt vad som hände sen men Jocke försökte väl lätta upp stämningen och sa plötsligt utan förvarning till Mamma Tjock:

"You have very beautiful eyes"

Svaret kom reptilsnabbt:

"Ive heard that before."

Mannen i huset verkade inte särdeles glad över den oväntade komplimangen och stämningen stagnerade något. Det visade sig för övrigt senare att det inte var alls deras son, och de var inte heller gifta. Jag redde aldrig ut exakt hur det låg till, men det var inte bra.

Sabrosa lyckades knycka med sig lite bärs och fortsatte festen hemma hos Richards. Det var nu det hände. Jocke hittade inte plånboken. Den var inte i framfickan där den alltid var. Han föll i gråt. Det var dags för skallgång.

Fyllegökarna fattade varandras nävar och spred ut sig över vägen och spatserade i bredd vingligt nerför gatan mot puben. Ingen plånbok. Vi vände om, gick upp i skogen, vände upp och ner på huset. Lös med ficklampa på verandan. Hell, vi släppte till och med ut illrar i koppel för att sniffa fram Jockes plånbok. Olycksmannen själv satt otröstlig i soffan och grät. "Jag skiter i pengarna" skrek han. "Men min bild på Eva är där". 

Jocke, som alltid har plånboken i framfickan, var först ut att av oss bryta ihop. Öl i massor tar sina skalper. Alla i bandet skulle under resans gång få sitt eget urball. Vi gav efter nån timma upp att leta och sa den kommer förr eller senare fram, imorgon är det ljust. Jocke grät i James famn.

"Har du känt efter i bakfickan?" sa nån. Det hade han inte. Och där låg plånboken.

*

Sabrosas turné fortsatte i ytterligare 10 dagar och bandet gjorde succé på Monkey Bar, stället som vi bokade först själva. Det hände i och för sig mycket konstiga grejer där också.. Just när vi konstaterat att det var skönt att jobba med proffs insåg vi att hela församlingen backstage var så nedrökta att det inte gick att se framför oss .Sen visade det sig att det inte fanns ström, vi missade soundcheck på grund av detta, strömmen kom till allmänt jubel runt elvatiden, vi kunde sen bara ha en mick under spelningen istället för tre...men fan det var rock and roll iallafall. Knökafullt och ös.

**

Under spelningen på The Pelican fick vi bryta giget mitt i setet, vi hörde inte ens varandras instrument på grund av allt högt snack. Vi ställde oss upp och SKREK att de som var intresserade av bandet kunde istället komma ut till borden utanför och hålla käften och lyssna. Så blev det och det gick bättre, akustiskt gig som det var. Under spelningen passerade tyvärr en enorm skock får som överöstade baryton James i "Spread Your Wings". Och en gång kände jag en enorm skugga bakom mig och tänkte tyst att det var då själva helvete vilken enorm karl. När jag vände mig om såg jag en häst. Och på den en kvinna. Som drack en öl. Hon hade alltså ridit in på puben och beställt en öl. Det bröt mitt fokus något.

***

Festen var konstant för alla under två veckor. Jocke tog en dag off, så även jag, men annars var det fullt ställ. Den kvällen Jocke softade bestämde vi oss för att skoja lite med honom när vi kom hem. Vi smög runt huset och kröp in. Richard och jag var först in och kunde från trappen, liggande på golvet, se Jocke med livrädda, men beslutsamma ögon, stå på soffan endast i kalsonger med ett samurajsvärd i högsta hugg. Han hade dubbelfattat grepp och svepte det sakta fram och tillbaka. Han hade vädrat oss.

****
Freddan gjorde ingen vidare succé på sista giget, när det var dags för hans första sånginsats på första låten så hördes istället för "Don´t you ever listen...don´t you eveeeer" bara ett "heeeeeeeeeeeh". Rösten var bortsupen och bortrökt, han flåsade och hes-pep sig genom låten, sen fick han direktiv om att hålla käften resten av giget.

*******

När bandet återvände till Sverige tog det inte mer än några veckor innan Simon och James gått med i Jehovas Vittnen. Det var, självfallet, slutet för Sabrosa.  


Eidsfjord gamle kyrke med forsamling onsker en skjön sonndag. Nya äventyr väntar nästa vecka...

Eidsfjord gamla kyrke önskar en skön söndag. Nya äventyr väntar nästa vecka...

Cumbria Yaki-da! (Cheers Wales!)

Cumbria Yakhi-da! (Cheers Wales!)

Sabrosa i Wales (dag 2)

Järngänget slog sakta upp ögonen på förmiddagen. Jag har för vana att vakna tidigt, vare sig jag vill eller inte och tog för givet när jag masade mig upp att jag var först upp i huset. Jag smög mig förbi Simon och Lasse som snusade sött i sina slafar och tog mig ner för trappen. Däri soffan med jeans, skjorta och hela schabraket ligger Freddan utslagen och snarkar högt. På andra delen Jocke, även han i full mundering, utbräsad över ett parti kuddar. Jag öppnar ytterdörren och kisar ut. 

Morning! säger Richard  i bara arbetsbyxor och med vattenslangen i högsta hugg. Sen klättrar han upp sin på "cleaningbin" buss och spänner fast något, sen hoppar han ner, parkerar om bilen och spolar sen gatan ren. Jag hinner under denna tid ta två bloss.

Richard hade en egen firma, han åkte helt enkelt runt bland fölk och tömde skiten. Den här veckan skulle dessvärre hans kunder få brottas med överfyllda sophinkar, för jag tror inte han jobbade mer än nån dag, han tog det som sin livsuppgift att ta hand om Sabrosa. Och vilken guldkille det är, det måste jag säga igen.

Huset börjar vakna till liv. Idag var det två gig ,ett i Cwmbran på tidiga eftermiddagen och ett på kvällen på ett ställe som, ens om jag kunde minnas det aldrig skulle kunna skriva det, än mindre säga det. Låt oss kalla det Killingwrermmbrwa. Tro mig när jag säger att det säkert hette så också.

Efter att slutligen fått upp sju-sovarna och fått på oss kläder och packat Richards cleaning-bin buss var vi redo. Då säger Freddan att han bara ska gå på toaletten och ett besviket sus hördes genom samlingen. När Freddan går på toalett så brukar man få vänta 30-45 minuter. Och det var precis det vi fick göra även den här gången. Det slutade mer eller mindre med att vi fick släpa ut honom från tjottan.

Cwmbran, där Simon växte upp, hade någon form av Lördagsfestival, och det var man ur huse i den lilla staden. Sabrosa var inklämt på en scen i ett program som bland annat föregicks av en rödklädd grupp tonårstjejer som körde ett gympaprogram på torget.

Redan under gårdagen hade Simons bror, Jonathan, börjat filma Sabrosas spelning. Jag reagerade över att han spatserade omkring på scenen och filmade oss, det kändes inte helt 100%, jag tyckte killen kanske kunde stå nedanför scenen. Denna dag verkade han fast besluten att inte bara fortsätta filma gigen, utan även allt vi gjorde och göra en dokumentär eller nåt. Hans kamera fanns överallt hela dagen.

Vi körde våra låtar och uppskattades väl. Jag vet inte jag, men vi fick skriva lite autografer och sen blåste vi vidare mot Killingwrermmbrwa. Väl där möttes vi upp av arrangörerna Abi och Angela, och iallafall Abi verkade fast besluten att göra en "make-up" för gårdagen. Abi var egentligen bara oerfaren i branchen och hajade nog ganska väl att Angela inte var seriös. Den jävla surkärringen pratade vi knappt med, vi betraktade henne från dag som ett skämt. Abi hade inrett en loge till oss med frukt och godis och en hel platta bärs. Det var vi MYCKET nöjda med.

Scenen såg också bra ut, vi ställde av oss instrumenten och gick upp i logen för att chilla med bärsen. Nu var vi på gott humör. Spegel, soffa, öl. Så ja. Och huset vi skulle spela i var ett gammalt workmens hall, skitfint.. Jag andades ut och snackade en stund med Jocke "Jag behöver en succé NU!" sa jag bland annat.

Jag hann knappt öppna ölen förrän Abi kom flåsande upp för trappen till logen och hämtade hela plattan och försvann springande ut genom dörren.. Vi bara stirrade på varandra. Neeeej...vad i heeeelvete nu då?

Det visade sig att de som hyrde ut lokalen inte godkände något öldrickande i huset och det blev ett jävla liv.
Angela och Abi satte sig i krismöte med tanten och gubben som drev Workmens Hall i Killingwrermmbrwa.

Sabrosa lommade med hängande huvuden ut till Cleaning-bin bus och öppnade surt de få ölen vi själva hade lyckats få med.

Vi blev kallade till soundcheck, det hade varit väldigt tyst där oppe och det hade sin förklaring i att kablar och förgreningskontakter saknades, men det hade de slutligen lyckats rodda ihop. Pinsamt nog var det andra bandet som roddade hela scenen. Angela drog förstås inte ett strå till stacken och nu satt de alltså upptagna i ett möte. Situationen började redan bli ohållbar, snubbarna i andra bandet var goa gubbar och vi snackade med dem och det var cool allting, men vi kunde ju inte riktigt öppna upp oss fullt och såga hans morsa, som ju Angela var, hur som helst.

Jocke gick fram till trumsetet och satte sig. Han försvann bakom bastrumman Endast hans panna och ögon stack upp bakom virveltrumman. -Nämen för helvete... Jocke tog med ett handfast grepp tag i den lilla pianostolen och kastade den åt helvete och gick ut i ett förråd och hämtade en gammal trästol som han sedan satte sig på och börja trampa på baskagge-pedalen. I denna stol, med en vackert snidad rygg, skulle Jocke senare genomföra giget.

Angela och Abi´s möte med gubben och tanten drog ut på tiden. Det tog över fyra timmar. Ingen av oss kunde tro våra ögon vad det var som hände. Under denna tiden öppnades ingen bar, ingen släpptes in, restaurangpersonlaen hade inga besked att ge. Sabrosa satte sig i cleaning-bin bus och sörplade i sig det sista av ölen vi hade och frågade oss om det ö h t skulle bli nån spelning.

Tillsammans kom senare turnéarrangörerna ut och gav tummen upp. Showtime.
Första bandet går ganska snart upp på scen, baren öppnas -vi fick inte ens bärs, vi fick betala våran egen konsumtion, och folk började släppas in. In kommer: en rundlagd man med spretigt rött skägg och kaptensmössa, en kvinna med peruk och ett par ynglingar på sparkstötting.

Och mycket roligare än så blev det inte, visst, det kom några till, men jag tror aldrig att det under kvällen var mer än 30 personer. Och workmenshall var stort, vi snackar Kåren i Göteborg/Debaser Medis minst! 

Simons bror Jonathan hade fortsatt filma under dagen och min irritation hade stigit. Jag sa till honom, vänligt men bestämt, att hålla sig från scenen ikväll. Han nickade som han förstod -men int fan hade han gjort det int.

Sabrosa går upp på scen och börjar på "Sympathetic Symphony" framför en fåhövdad skara människor. Upp på scen hoppar vår dokumentärfilmare och ställer sig och filmar med ryggen mot publiken PRECIS FRAMFÖR VÅR SÅNGARE!

De få jävla stackare som var där kunde alltså inte ens se lead-singer James när han sjöng. Nu var jag mäkta irriterad och ropade ut svordomar till de andra på scen. När så Jonathan kom till min sida scenen och började filma min gitarrhals på 20 centimeters avstånd så gick jag demonstrativt bort från honom. Fan tro´t men han fattar inte hinten och kommer efter. Då gör jag vad varje gitarrburen man drivs till för att freda sig. Jag hockeytacklar snubben så han flyger i backen. Jag får in en grym höft-tackling och känslan är enormt befriande. 

Nu fattade han ju inte ens där att lämna bandet i fred, men min hörna var från och med nu obevakad. Efter giget sa jag till honom att han är portad från vår scen "for life".

Strax kring 12 efter lite festande bestämde vi oss för att dra tillbaka till Richard´s place, grabbarna överraskade mig med sång precis efter tolvslaget "Happy birthday to you". Jag blev mycket glad för jag hade inte haft en tanke på att jag fyllde år. 31 bast. "Jag behöver en succé nu" 31.

Festen fortsatte hos Richard och Jocke var i färd med att presentera en "Jockefylla" för andra dagen i rad!

Vi gick upp på baksidan av Richards hus, det var kolsvart, jag vet i helvete vad vi skulle göra där. Men falken flaxade till och Richards hund, som ingen lagt märke till skällde. Detta fick följande effekt: Jocke, som kan vara lite rädd och hypokondrisk av sig -för att uttrycka sig milt- hoppar rätt upp i famnen på James och skriker gällt "iiiiiiih".

Han släpptes ned, vi andra kunde konstatera att han nu hade nåt nått fasen då trollkarlsfingrarna kommer fram. Det är lite svårt att beskriva endast i text, men det får som följd att Jocke rör på fingrarna väldigt frenetiskt och mycket. Som han pekar med olika fingrar i olika riktningar hela tiden.Fast väldigt snabbt. Armföringen ska vara hög och fingrarna fortsätter liksom att fara kring även om en cigarett eller öl finns i handlingen.

Efter en liten stund beslutar sig sällskapet för att vandra de fyra trappstegen från Richards egenhändigt byggda veranda ner till framsidan av huset för att gå och lägga sig. Jocke står kvar ovanför trappen och gör osynliga trick. Hans blick är velig, hans kroppsföring är långsam. Nån ropar trött:

-Men för fan, kom igen nu Jocke!

Jocke tar mycket varsamt och långsamt första trappsteget. Sen tittar han mot sällskapet.

-För helvete Jocke, kom igen nu!!

Med motoriken och snabbheten av en mänsklig sköldpadda förflyttar sig trollkarlen ett trappsteg till.
När han når det tredje trappsteget har det tagit en minut.

-JOCKE! För FAAN!

Jocke tar så slutligen det fjärde trappsteget, böjer sig sakta, sakta ner, fingrarna och underarmarna far omkring i orytmiska banor, han hamnar i en hukande position, är stilla en kort sekund, tittar mot sällskapet, sen välter han högerut.

Jocke hamnade i en rosenbuske. Nu blev det liv i luckan. AAAAAAAAAAHHHHHHJJJJJJJJ!!! skriker han, helt stilla från busken. James och Richard går och lyfter upp honom och bär surt in honom i huset. 

 *


En länk till  Jonathans video av  "Let it Free" som är sammansatt endast av
filmningarna denna dagen i Cwmbran och i Killingwrermmbrwa.:

http://www.youtube.com/watch?v=lSVPgSmCN1k

Wave thy flags of peace, butt!

Wave thy flags of peace, butt!

Sabrosa i Wales (dag 1)

Sabrosa bildades runt år 2000. Jag hade några låtar jag ville göra på sidan av April Tears och jag satte mig i studion på Tom Bone, ute i Mariehäll, och satte ihop några låtar med Mattias Halla. En av dem hette "Die Pop Music", b la innehållande textraden "You can shove your Britney´s upp your ass". Planen var ett tag att fabricera ett Östtyskt punk-tonårsband med rötter i Togo som var vansinnigt arga på Mainstream-världen i skivbranchen. Så blev det aldrig.

En annan av låtarna hette förresten "Copy Kill Original".

Istället för Togoneser från Östtyskland fann jag under en filminspelning Simon Lewis från Wales. Han verkade vara en trevlig prick och när vi pratat en stund sa han att hans polare kunde sjunga precis som snubben i Stereophonics. Jag tyckte det lät intressant så jag bjöd ner de bägge Walesarna till replokalen efter att ha träffat dem på Kelly´s för ett par öl.

James sjöng verkligen bra och jag fick lusten att starta ett band kring hans röst och göra lite mer rockorienterad musik. Vi bytte namn till Star Avenue, men efter ett tag undrade vi varför i helvete vi hette nåt så dumt så då bytte vi tillbaka.

Lasse hette en ny talang på förlaget, jag frågade om han lirade gura, jag frågade om han gillade The Jesus And Mary Chain, han svarade ja på båda sen var han med i bandet.

Lasses kompis Ola förstärkte på trummor, och nyinflyttade Freddan på bas. Det var egentligen omvända positioner för Lasse och Freddan, något vi rättade till efter ett tag. Och sedermera byttes Ola ut mot Jocke. För er som inte har koll på vilka Lasse, Freddan och Jocke är får bläddra ner lite på bloggen och kolla in skönheterna.

Vi jobbade på ett par år och fick ihop en bunt låtar som inte alls är pjåkiga, "Let it Free", "Spread Your Wings", "Take Off" och "Triumph" är alla potentiella superhits i min bok. Kanske blir det tillfälle nån dag att släppa de här låtarna, det förtjänar dem.

I vilket fall så var Simon & James dröm att ta oss till Wales. De har ju båda bott i Sverige i ganska många år nu, men de var aldrig verksamma som musiker i sitt hemland och nu ville de hemskt gärna visa upp oss för alla där samt  visa oss Wales. Och möjligheten kom 2004 när Simon´s syster Abi började assistera en bokare. Snart var en turné bokad och vi åkte dit. Detta var i tidiga Juni. Och det skulle bli fullständigt legendariskt såklart. Vad annat var egentligen att vänta? Vi pratar om en grupp människor som får Lip Service och April Tears att framstå som sprungna ur granit.

*

Eftersom jag var den ende i bandet med tidigare vana av turné, eller nja, det var jag egentligen inte eftersom framförallt Jocke varit ute ett tag. Men ändå: Eftersom jag var den ende i bandet som spelat i United Kingdom så hade jag, eftersom Simon hade all kontakt med Wales innan vi landade i England, velat försäkra mig om vissa kvalitetsminimum. Jag hade ställt några raka frågor till bokarna som handlade om utrustning, scen, tekniker osv.. Väldigt standard. Jag sa att jag skulle vara tveksam till att åka om jag inte fick den här "minimumkvalitéten", men jag fick aldrig de svar jag begärde mer än att "you´re gonna be satisfied", "you´re gonna be ok" och "we´re gonna sort you out". Så när vi flög iväg hade vi egentligen inte några garantier om någonting alls.

Vi formade bas hemma hos James brorsa Richard, han bodde i ett eget litet mysigt hus i en valley tillsammans med en hund, en falk och två illrar. Låt mig återkomma till dem lite senare, tro mig, det finns det anledning till.

Richard fungerade som våran turnéledare. Han är en underbar kille, verkligen. Men sitta still och ta det lugnt är inte hans grej. Jag vet inte vilken diagnos som ställts på honom men jävlar vad krut han har i kroppen. Bara att se honom spola av bilen var något av en show. Richard är även en paraglidare och en gång i tiden räddade han Simons liv när denne fastnade på ett liten ensam gren som sticker ut från en fyrtio meter hög klippvägg. En annan historia.

Nåväl, vårt första gig var i... herregud, vartfan var det? Newport tror jag. Men det skulle ju på något sätt sätta standard för vad det var för turné vi gett oss in på. Vi rullade in i stan och jag var typ "Ok. Let this place show us what´s coming up". Simon och James var givetvis mån om att visa upp sitt hemland från bästa sidan, men eftersom de inte riktigt hade koll på läget så bad de nog en stilla bön att "Jizzy" & co skulle bli nöjda med vad det än nu var vi skulle se.

Vi rullade in vid en imponerande byggnad. Bra början! Det såg ut som en combo av ett folkets hus och en simhall. Vi parkerade bussen och gick ut för att säga hej till Simons syrra Abi och turnéarrangören Angela. Hennes sons band var för övrigt det andra bandet på turnén. Ingen skugga över dem. Snälla killar. Första kvällen skulle dessutom ett etablerat hårdrocksband från norra Wales dela sloten.

Jag fick inget jättebra intryck av Angela, men jag bestämde mig för att ligga lågt och bad om att få kolla in scenen så vi gick in. 

Jag minns så väl vad jag sa innan dörrarna gled upp: - Vad vi än kommer få se här inne så kan jag lova att det kommer sätta standard för den här resan. Dörrarna gled upp...  Jomenvisst det var en schysst lokal, lite bingohallsvarning men rymligt och en stor scen. Simon och James tycktes pusta ut. Jag synade scenen och ställde snabbt en fråga till Angela:

-Where is the PA system? 

-Oh, it´s downstairs, svarade hon.

Märkligt, sa jag till Lasse, Jocke och Freddan, det är ju bara nån timme till utsatt soundchecktid. -Can we check it out?

-It´s not here yet, svarade Angela.

Okej. Lite halvdåliga vibbar. Men fem minuter senare ringde det på en telefon och ljudsystemet hade anlänt och vi gick ner för att checka det. Så fort vi kom ner stod en uppbackad liten lastbil vid lastbryggan.

-OK boys, start carrying!

....Vilken förnedring. Här kommer det svenska bandet och beordras som första instans att sätta upp hela skiten. De andra banden var inte i närheten. Antagligen visa av hur det fungerade. Okej, vi började bära, men jag kokade. Aldrig att jag är en diva, tvärtom är jag oftast alldeles för snäll, men här gick gränsen. Ett drygt och oseriöst mottagande sen börja bära PA. Jag tjurade ihop och ställde av mig ett par monitorer och gick ut till busen och tog en smoke och började kontemplera en snabb sorti från landet.

Efter ett tag kom Lasse & Freddan till bussen och vi talade igenom läget. Vi var rörande överens om att att arrangemanget inte såg bra ut. De lyckades ändå tala över mig till laget och vi gick in. Där byggdes en scen sakta, sakta upp. Soundchecks-deadlinen var redan körd. Två timmar till öppning. Sabrosa tog ett enhälligt beslut.  "Look we are going to a pub to drink some beer, you can call us once the stage is ready for us to soundcheck". Sen marcherade vi ut. 

Vi satt på ett riktigt trevligt hak och spydde lite galla, samtidigt som vi skrattade också. Fan vi ska ju köra en turné på två veckor, men samtidigt ska vi ju ha roligt b la b la. Efter två timmar kommer Abi och hämtar oss och säger att det är dags för soundcheck. Cirka 45 minuter innan stället ska öppna.

Vi kommer dit, hårdrocksbandet soundcheckar. Scenen är fan inte i närheten av att vara redo för ett Sabrosa soundcheck. Nu var det lurigt. Att vara trevlig samtidigt som det är sjaskiga omständigheter vill jag hoppas att jag brukar jag fixa, men sällan den här dagen. Vi satt och tjurade med armarna i kors vid ett bord tills hårdrockarna var klara. Det tog säkert 20 minuter om inte mer, jag tror till och med det tog en timme. Efter det började den tatuerade hardcoretrummisen plocka av cymbalerna. Och det var droppen. En av "kvalitetsminimumsgrejerna" var kraven på att Jocke skulle slippa att spela på leksakstrumset och Jocke hade för längesen dömt ut det här setet, men ändå, under de givna omständigheterna gått med på att köra ändå. Men då på villkor att det var med cymbalerna som ändå var okej.

Jag ställde mig upp och skrek "DET VAR DÅ SJÄLVASTE HELVETESJÄVLAFANVILKAJÄVLAIDIOTERJAGBLIRFANTOKIGHURJÄVLAFÖRBANNATDUMIHUVUDETKAN
MANBLIIDIOTJÄVLAHELVETESFANKUKRÖVFITTAHELVETESJÄVVVLABAJSMONGOKUKFAAN!!!"
Jocke tittade storögt på mig. Alla i lokalen stannade upp och tittade storögt på mig. Och trummisen började skruva tillbaka cymbalerna. Efteråt var den storväxte mannen mycket ödmjuk och trevlig.

Sabrosas soundcheck framfördes en timma efter utsatt öppningstid i en lokal fortfarande full av bråte framför scenen. Vårt krav om att INTE släppa in publiken, vi var inte ansvariga för förseningarna slog inte riktigt igenom. Mitt under soundcheck strömmar 50-100 betalande personer in i den upplysta lokalen. Proffessionell, jag? Good evening Wales liksom, we are the Swedes. Fucking hell, svor jag med ryggen mot publiken.

Loge, att fräscha upp sig, att byta om var bara att glömma. Hela Simon och James familjer var på plats, så nu var det bara att svälja situationen och vara "Hi, how nice to me you all" och efter en stund kunde man tagga ner och ha trevligt. De flesta Walesare är ett mycket givmilt och trevligt folk, men det är som Simon och James säger "There are only two kinds of people in Wales. The givers,,,and the takers". Inom loppet av bara några timmar var det något vi fullständigt kunde konstatera.

Okej, efter en stund var det gig. Vi var först ut och levererade efter omständigheterna ett helt OK gig inför en publik från åldrarna 0 till 95. Det är en av grejerna jag verkligen gillar med Storbrittannien, det är ingen direkt ålders-segregation på många ställen.

Efteråt var det självklart läge att fira turnépremiären och vi åkte de fyra, fem milen tillbaka till Richard´s place och började dricka på allvar. Richard själv lyste med sin frånvaro. Han hade försvunnit med nån donna under kvällen.

Richards hus låg i en länga om kanske 10 små semi-detached hus med en kulle bakom som sträckte sig kanske 80 meter, en liten smal gata låg framför huset och därefter var det en valley 50 meter djup och 100 meter bred och på andra sidan var det också en väg och bakom den en stor jävla kulle till med en massa får. För att komma till richards hus var man tvungen att köra runt hela den här valleyn så det tog lätt tio minuter med bil över till andra sidan trots att det bara var 100 meter fågelsträckan. Att klättra över djupet var bara att fetglömma, den vandringen skulle säkert tagit flera timmar om man ens skulle lyckas med det.

I vilket fall var det fest i kåken. Jocke, Freddan, Lasse, Simon, James och jag. I övrigt helt tyst överallt. Jocke var ihögform. Helt otroligt rolig och det var inte bara spex. Han hade hamnat i en så kallad "Jocke-fylla" vilket händer sällan, men gode gud om ni har lyckan att vara med när det händer. Det går inte förklara, men jag skrattade så mycket att jag fick magknip. Lyckligtvis är allt detta dokumenterat, som det mesta i Wales, då Lasse filmade hela tiden med kameran. Och det som nu skulle hända finns allt på film.

Samtidigt som allt öldrickande och spexande växer en oro i gruppen för vart i helvete Richard tog vägen, han hade inte svarat på mobilen på bra jävla länge nu och klockan var riktigt sen. Freddan hade tagit fem eller sex groggar för mycket och Jocke var alltså i högform. Här var vi, Sabrosa, mitt i hillbilly-land, snorfulla, när det plötsligt hördes en röst från andra sidan valleyn.

-OY!

Ssschh, sa jag.

-OOOOYYYY!

Det stod några lads på andra sidan. Förmodligen lika fulla som vi. Innan vi hade lämnat hade jag varnat Freddan om att inte vara så sarkastisk och ironisk som vi är internt mot Walesare eller britter över huvudtaget. Är det något jag lärt mig så är det att Svengelsk humor/Ironiska generationens sarkasm inte funkar med dem. Det hade Freddan glömt nu. Han ropade tillbaka:

-OY!

Nu började vårt sällskap tystna, mest på grund av att James informerade oss att det där gänget med största sannolikhet inte var att leka med. Han gick runt och viskade och hyssjade oss men Freddan hade redan hittat formen.

Andra sidan frågade på riktig Walesisk grötvälska:

-Who´s there, butt?

Freddan svarade 

-You blow goat!

Jag gömde ansiktet i händerna. Vad i helvete säger karln?
Grabbarna på andra sidan blev tysta i nån sekund och ropade igen för att kontrollera om de möjligen kan ha hört rätt.

--Huh? Oy, wot did ya say, butt?

Freddan:

-YOOU BLOOOW GOOAT och ekot slog över hela valleyn (goat..goat..goat..)

sedan förtydligade den överförfriskade gotlänningen, som några timmar tidigare på dagen nöjt "kommit på" vad vissa kråkfåglar säger. Tydligen är det inte hest kvitter vi hör utan ett tydligt "fuck oof fuck off" och det är precis vad han ropade.

FUCK OFF! FUCK OFF! (som en kraxande skata)

och är det något Walesare hatar så är det att bli kallade "sheepshaggers", något engelsmän har tråkat det koloniserade stackars landet med i århundranden. Så när grabbarna på andra sidan svarar:

-What the fuck are you saying, butt? Where are you from? What the fuuuck?

så ropar Freddan

-BÄÄÄÄÄÄÄÄ! BÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! BÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! YOU BLOW GOAT!

.....och tror att han är skitrolig.

Jag stirrade förbluffat på honom, tog honom sen i midjan och bar in honom i huset och satte han på soffan och sa:
-Är du helt dum i huvudet, eller? Sitt här och skäms!

Utanför hade Jocke blivit förvirrad. Han ropade:

-IS THIS RICHARD? IS THIS RICHARD? med en tom röst

-Nej för helvete, det är inte Richard, tyst på dig, väser Lasse som fortfarande, mind you, filmar hela spektaklet.

James ögon är nu rädda. Vad är det för idioter han tagit hit som muckar med the local lads. Han vet att om de bestämmer sig så kommer de över och vänder upp och ner på hela huset och möblerar om käften på oss. Han kliver in och försöker medla.

-My name is James, it is. I´m from Newport, my brother lives here!

Det fick det laddade gänget på andra sidan att sänka garden något och de förde en konversation. James gled snyggt in och spelade halvt snäll och halvt kaxig lad genom att ställa motfrågor som "Where are YOU from?"

Allt såg ut att gå bra, Freddan satt och skämdes på soffan, Simon hade gått och gömt/lagt sig, jag hade hållt i Jocke ett tag. Jocke ropar då förvirrat:

-IS THIS RICHARD????

Då får ladsen nog och förkunnar högt och ilsket:

-WERE FUCKING COMING OVER!!!!! och börjar kuta längs vägen.

Jocke för helvete, vad gör du, säger Lasse, och nånstans här stängs kameran av.
Lasse är skraj.
James blir livrädd.
Jag blir makalöst rädd.
Matador Freddan somnar i soffan. 

James stuvade snabbt in oss alla i huset, stängde dörren, tog undan burkar och fimpar, släckte alla ljus, stängde av musiken. Puh. Nu när de kommer fram skulle Richards hus se ut precis som de andra i längan, de skulle inte kunna ta rätt hus. Eller?

Jocke som nu insett någorlunda vad det handlade om kände sig manad att ställa sina två frågor till James:

-Do they have knives?

-And if so, what type of knives?


Jag gick upp på övervåningen och kröp ner i min slaf och hoppades på det bästa. Lyckligtvis hittade aldrig gänget huset och Sabrosa kunde vakna nästa dag och vara redo för nya äventyr. Vilka jag har all anledning i världen att återkomma till.
 







  


Ja, de är från Tyskland.

Sugen på att upptäcka ett nytt band i helgen?

Fast i Norge

Den här historien är väl rubricerad som en "klassiker" av er som redan hört den, men det är väl lika bra att få den överstökad här också, det är ju få, om någon, som sammanfattar The April Tears karriär på ett bättre sätt. So here we go: 

The April Tears åker i mars 2000 i en cheva-buss från Stockholm med destination Bergen, Norge för att spela på festivalen ByLarm. Turnéledare/tekniker/ Peter Månsson AKA Mr Kidd AKA Manzoni kör fordonet, något som han ofta gör, och han gör det bra, och fy fan vilken tur att han körde den här gången. Sara, jag, Kitte, Tuben och Jimmy sitter bekvämt i Chevabussen med TV, video och god dricka. det skulle ju ta en stund att köra, kanske upp mot 8-9 timmar.

Informationen innan från bokningsbolaget United Stage var att det var "lite jobbig sträcka mellan svenska gränsen och Oslo" annars skulle det inte vara några problem. Ben Marlene på bandets förlag sa att det var en piece of cake. Pär Stavborg från skivbolaget flög själv sträckan.

Senare skulle det visa sig att även April Tears hade fått flyga flygplan till Bergen, det ingick i bokningen från festivalen. Det nådde aldrig fram till bandet  dessvärre och än idag är det oklart vem som glömde säga det.

Sträckan Stockholm-Karlstad gick smärtfritt, även Karlstad-Oslo, hell, till och med jag rattade en bit på den vägen. Vi skrattade gott åt vår tidigare oro, det var ju cool precis som Ben sa!


I Oslo stod vi och spanade på Holmenkollen vid en mack när vi noterade att ett lätt snöfall tog sin början. Vi gick in till macken och frågade om rätt väg mot Bergen. No probs. En man där inne skrattade ioförsig och sa "Det går inte köra bil över Hardangervidda så här års" men vi hörde väl inte vad han sa utan bockade och tackade. Han skrattade högt och sa "Go tur!" Vi körde iväg, med nya påsar chips, cola och öl. 

Efter ett tag kom vi till en konstig skylt som det stod nåt om ett vägval på och typ "Kolon min 2.3" på och så en bild på en lastbil. Vi stannade bilen och stod en stund och kliade hakan. Av någon outgrundlig anledning kom vi fram till att stora lastbilar inte skulle få köra sträckan denna kväll.

Snöfallet började nu tillta rätt så ordentligt och vips som det var befann vi oss i ett totalt jävla snökaos. Och rätt som det var tvingades vi stanna. Framför oss stod, vad vi kunde se, ett par lastbilar stilla. Jag klev ur minibussen, höll på att blåsa iväg direkt, men jag stretade mig fram i snöblåsten till en norrbagge med reflexväst. Jag märkte då ljusen från säkert 30 lastbilar som stod stilla på vägen. - "Vad händer" skrek jag "Kolonntjorning" skrek han.  Jaha.

Tillbaka i bussen som snömannen informerar jag gänget att situationen framöver inte riktigt skulle se ut som vi kanske hade gissat. Vi fick lov att åka med som sista fordon trots att vi var för lätta och låga, bakom 30 sixteen-wheelers fullpackade med diverse fraktgods. Farten skulle bli maklig på sin höjd och vädret skulle bli helvetiskt över hardanger-vidda. 

Jag kände mig riktigt orolig här faktiskt, men jag sa inget, jag tror att vi, trots lite spelad yta, alla fick lite tyst respekt för vad vi skulle ge oss in i .

Glashala vägar, sikt på tre-fyra meter i snö-orkan, sist bakom alla dessa lastbilar. Först låg en vägskrapande "lots" som åkte i 10 km/h... i backar i 90 grader både uppåt och neråt, med raviner på 30-70 meter på sidorna om den smala vägen skulle det visa sig.. 

Jag vågar nog påstå att Mr Manzoni mer eller mindre räddade livet på oss allihopa den natten, vilken jävla tur att vi hade med oss en mästerchaufför. När vi efter cirka 14 timmars färd äntligen var över Hardanger-vidda stannade vi bussen i morgondiset och tog några bloss. En av frågorna vi alla haft under färden var vad som hade hänt om vi hade kört fast där uppe. Det hade fan inte varit en själ som märkt det.

Väl framme I Bergen runt nio på morgonen sov vi några timmar, åt sen lunch, mötte upp med Pär Stavborg och gick ut och kollade in Bergen. Det är onekligen en rätt vacker stad med sin köttbasàr nere i hamnen.
Vi återvände till vårt vandrarhem, Pär till Radisson, och vilade en stund igen innan vi for till stället vi skulle spela på.

Vi gjorde vårt soundcheck, tog ett par öl, körde vårt set på 25 minuter inför en halventutiastisk publik, packade ihop och åkte tillbaka till vandrarhemmet.

När vi vaknade morgonen därpå var det dags att packa ihop allt och fara mot Stockholm igen. Eftersom vi var klart märkta av färden dit, och flera av oss mycket tveksamma över att över huvud taget åka bil tillbaka, så kollade vi upp möjligheten att sätta kärran på ett tåg. Nej det gick inte. Vi gick till Politi och frågade om alternativa vägar etc.. de bara skrattade och sa "Naj naj, det går ikke att tjöra över hardangervidda så här ors! Det går ikke!!" När vi ändå sa att vi inte hade mycket till val och om de ändå hade något råd att ge skrattade stationen och vinkade och sa "Go tur Go tur" 

Vi tittade upp mot bergstopparna. Spricker det inte upp? Ta mig fan, visst är det så! Nu tar vi och åker, det kan ju inte bli snöstorm som förra gången. Pär Stavborg vinkade av oss när vår Cheva satte fart tillbaka. Upp. På. Hardanger-vidda. Igen.

Jodå, visst var det soligt en stund. Men det innebär inte att inte det var glashalt på vägarna. Men vi rullade framåt. Efter ett par timmar hade jag och Sara somnat bak i chevan. Då sa det schliipp och sen bom dasssh! Och vi vaknade upp med chevan stående i en snöhög samtidigt som en stor långtradare brakade förbi på andra sidan i över 100 knyck.

-Det var ju tur att vi kraschade på rätt sida vägen, konstaterade någon nyktert.  -Annars hade vi blivit krossade. 

-Inte bara det, kolla här, sa någon som tagit sig över vägen för att titta vad som fanns där. 

En ravin. Hade vi smällt över där hade vi kultat neråt 80 meter. Det är inte bra.  

Nu var det inte roligt alls längre. Ilskan i bussen var stor mot de som tvingat ut oss på de här vägarna. Motvilligt bestämde vi oss för att det fanns inte mycket till alternativ än att fortsätta över Hardanger-vidda.

Men nu var jag skräckslagen, i varje kurva vek jag mig inåt i bussen, jag vågade inte längre titta ut på sidorna, det kändes som vi åkte på en enkelriktad liten väg 300 meter upp i luften på glashala vägar. Och sanningen var fan inte långt där ifrån. Till slut kom vi till en färja vi var tvungna att åka över med.

På färjan nås vi av flera olika rykten att "vej 73 er avstäng po grunn a uveir!", "vej 69 er avstäng er avstäng po grunn a uveir!", vad var då detta?

Jodå.  VARENDA JÄVLA VÄG ÖVER HARDANGERVIDDA VAR NU AVSTÄNGD PÅ GRUND AV OVÄDER!
Det går inte att åka bil över Hardanger-vidda så här års!

Vi åkte av färjan. Var är vi? Va? Vad sa du? Aidsfjord? AIDSFJORD? Jaha. Vi måste hitta ett hotell ändå.

Nu åkte vi in i centrum av metropolen Eidsfjord, vägarna mot Bergen stängda, vägarna mot Oslo stängda. Det var fredag eftermiddag, flera av oss, framförallt Peter hade jobb i Stockholm i helgen. Sara stor födelsedagsfest Lördag kväll. Jag ringde Ben. Som vanligt var vi ju panka och situationen var katastrofal.

Psykologen Ben Marlene tog emot samtalet med ungefär följande upprörda ord: "Andreas du måste planera för sånt här!!" samt "Jag sa ju att det inte går att åka bil över Hardangervidda så här års!!"

Vi fick ändå, i sista jävla sekund, pengar överförda så vi kunde ta in på hotell. Vi ringde Pär Stavborg i Bergen och informerade att detta med stor sannolikhet skulle hamna på Telstars nota. Inga jätteglada miner där heller direkt.

Vi var ju inte direkt superglada, men utan vår svarta humor hade det varit klart värre. Nu skulle det dock visa sig att hela samhället Eidsfjord mer eller mindre var nedstängt, vi åkte runt i kylan och hittade inte ett vandrarhem eller hotell som var öppet. Det här började bli löjligt. Till slut fick vi tips om ett hotell utanför stan som skulle kunna ha öppet. Vi åkte dit.

Det var stängt. Men det satt en lapp på dörren: "Ring detta nummer". Det gjorde vi. En man sa att visst kunde vi få sova på hotellet, det var visserligen stängt för säsongen, men visst kunde vi slagga där.

Efter en kvart kommer en skrotig amazon och pustar sig uppför backen till entrén. Ut ur bilen kommer, och jag ljuger inte, en präst med gul näsa och svarta ruttna framtänder.

Mannen såg inte direkt ut som en svärmorsdröm och vissa av oss skrämdes lätt av karln, men vad fan hade vi för alternativ? Vi checkade in.

På det helt nedstängda hotellet hade vi en tröst. Öl. Och den började vi inta direkt och försökte hitta linjer ut för att ringa hem till oroliga flickvänner som undrade vart fan vi hade tagit vägen. Kvällen kom och plötsligt hörde vi glada tillrop från hotellets bar.

Det visade sig nu, precis som vi befarat, att vi hamnat mitt i "den sista färden". Ute i baren satt nu bybefolkningen; tomatnäsor, sexfingrade, krokryggade, vindögda och tandalösa varelser och glodde misstänksamt på oss.
 
Med några bärs i kroppen fanns bara ett alternativ  -"if you cant beat them, join them"- vilket vi gjorde. Vi satte på vår musik, vi dansade disco och sen dansade vi hambo. Sen somnade vi i våra rum med stolsryggar för dörrhandtagen.

Lördagsmorgonen kom med besked. En strålande sol. Manzoni Månsson kollade text TV ,vi ringde vägupplysningen, vi ringde Stavborg. "Vej 73 avstäng po grunn av uveir".

Men till slut runt elvatiden kom en öppning. Stavborg hade ordnat platser på ett plan åt oss i Bergen vid tretiden. Och vädret var bra. Vägarna var tydligen öppna. Bara ett problem, det hade tagit oss mer än fem timmar att nå Eidsfjord, hade vi nån möjlighet att hinna tillbaka? I ett bättre väglag i ilfart med stabile Mr Kidd bakom ratten. Kanske.

Vi tackade för oss och lämnade deliverance-gänget med en rivstart. Och sjuhelvets vad vi körde. Peter gjorde underverk och vi nådde Bergen med en kvart kvar till avgång. Stavborg, som då befann sig på flygplatsen, hade lyckats spärra av en väg för oss så vi bara hade att ta instrumenten och springa rätt in i planet. Bussen med stärkare och annat tungt skulle vi lämna kvar. Hoppet levde. I synnerhet för Sara som på lördagskvällen hade ett stort firande hemma med massa vänner.

Vi svängde av mot flygplatsen i en fart av 90 knyck och slirade in vid terminalen. Då märkte vi att något var fel. Där stod en jävla helikopter! Vi hade svängt av en för tidigt och hamnat på helikopterflygplatsen! In i bilen! Gasen i botten!! Jag svär, när vi svängde ut från helikoptrarna var bara två hjul i backen. Nu var det James Bond läge. 

Vi kom fram till rätt terminal, vi hann inte ens öppna dörren förrän vi såg planet lyfta. Ett tyst hulkande hördes från baksätet. Sara skulle missa sin födelsedagsfest.

Vi mötte en nu helt bedrövad Pär Stavborg, han hade ju annat jobb att utföra i Bergen också. På nåt sätt lyckades han ändå hitta en väg hem för Sara. Hon flögs med helikopter till Trondheim eller om det var Stavanger, sen flyg till Köpenhamn och svävare till Malmö. Sara välkomnade léende gästerna med en drink i handen 19.00.

Kvar i Bergen fanns nu Manzoni, Tuben, Jimmy, Kitte, Andreas. Pär Stavborg försökte checka in denna muntra skara på vandrarhemmet. Fullt. Det fick bli Pärs hotell för oss också. Radisson.


Nu blev vi med ens lite gladare och gick ner rekreationsavdelningen och badade, till baren och drack öl. Under kvällen jobbades så även våran resväg hem. Flyg till Oslo, sen till Stockholm. Stavborg pustade ut när han vinkade av oss för andra gången. Nu var han kvitt April Tears. 

Söndag eftermiddag landar vi i Stockholm, två dygn försenade. Vi får glädjefnatt och mot alla sunda människors logik firade vi återkomsten med en öl på Arlanda. Det blev visst två och kanske tre. Runt sextiden ser jag ett familjärt ansikte i folkmassan vid arrivals. "Pär!" "Pääär, hallå!!!"

Stavborg var tillbaka i Sverige, April Tears var kvar på flygplatsen. Han måste frågat sig hur detta var möjligt.
Han avvek snabbt från platsen.

*

Fotnot:

Två veckor senare kom bussen med alla stärkare tillbaka till Stockholm, nån stackars roddare från United Stage hade tvingats köra den över Hardanger-vidda. När vi skulle hämta ut grejerna kom dock ett nytt chock-besked från Odenplans biluthyrning:

-Den har vi hyrt ut, grabbar.

Det visade sig att bussen var uthyrd med all vår utrustning där i. Till ett företag i Salem. Som åkt till Sälen i en vecka! Ha ha ha ha!!!! Är det inte helt jävla omöjligt så säg mig.

Cirka tre veckor efter avresedagen från Stockholm så är alltså gitarrförstärkarna på plats i replokalen igen. Priset för ett ganska meningslöst promotion-gig på 25 minuter översteg vida 70.000 kronor.

United Stages representanter meddelade även de efter vår återkomst att det var "omöjligt att åka över Hardanger-vidda så här års".

Charlie Watts i Rolling Stones sa en gång "Ive been in a rock and roll band for 5 years and i´ve been waiting for 25 years"


Lip Service och Hyland

Lip Service och Hyland

Depeche Mode och Einstein

Depeche Mode och Einstein

Karlsson på taket med fel på propellern, Uffe, Hökaröva-Louise, Moppe-Jens & Kitte. Smågårde 5 Augusti 04.21

356976-11

Drabbad av Hökaröva

Har ni nånsin hört talas om uttrycket hökaröva?

När jag 1987 första gången hörde "Music For The Masses" så var det efter en vinglig mopedfärd med Jens, lika maniskt Depeche-fan som jag när det begav sig.

Jens hade ringt mig och flåsat "Nu är den här" varpå jag blev euforisk vid telefonen i köket och antecknade ned varje titel med darrande hand 

Det var en vacker tid det där, man visste inte jack shit om hur skivan såg ut, än mindre hur den lät. Och telefonerna hade inte ens några knappar, bara tjugo år sen mind you.

I vilket fall skrek jag att det var bara att komma och hämta mig och köra mig till skivan.

Jens ägde ingen moped, kommer inte håg vems det var han kom farandes på, men jag utgår från att det var plattans innehavare Jonas Sjögren och det  var därifrån samtalet kom.

*

Jonas Sjögrens kusin Henrik skulle några år senare bli en av mina bästa vänner. (Han höll ett helt oförglömligt bröllopstal i somras som ingen gäst glömmer i första taget, bland annat berättade "Sjögge" om gången jag sa att "det här går inte, du ser för töntig ut, du måste ha dig en riktig syntfrilla" varpå jag rakade honom så snett och hackigt att folk som såg honom ryggade till.) 

Och en gång runt den här tiden, 1987, befann sig de båda kusinerna hemma hos sin farmor på storgatan i Tranås. De drack saft och åt kaka när farmor oväntat skrek till av fasa. Jonas hade suttit och pillat lite på ett värmeljus.

- Leeek inte med elden pööjk, då får du hökaröva! Uut och piska mattorna helt sonika!! 

Något som de tvenne ynglingarna tvingades göra också för att botgöra sig.

Det där har jag aldrig glömt när Sjögge berättade för mig, nånstans skrattar jag fortfarande. Det är ett av de absolut dummaste och roligaste ord jag nånsin hört. Och jag vet än idag inte vad fan som händer när man drabbas av Hökaröva så därför har jag kommit på det själv.

Min fru Louise är en citatmaskin och hemma har jag en bok där jag samlar de absolut dummaste, smartaste och roligaste grejer hon säger. Jag kallar boken "Drabbad av Hökaröva" och jag tänkte som en liten följetong kasta in ett citat här ibland.

Och som introduktion till denna feature blir det en premiär med hela tre citat:

Ibland sover jag lite häftigt och oroligt, om detta säger min kärlek:

"Det är som att sova bredvid Karlsson på taket fast med fel på propellern, lyfter bara ibland"

Jag åt mjukost på mackan, Louise som ofta känner sig extremt mätt sa:

"Jag känner mig som en kavlitub som man inte klämt på mitten utan i ändarna"

samt

"Det känns som jag svalt en flodhäst. Fast en rund. Liten"

Jag älskar henne.


Och därmed avslutas min  blogg-trilogi om Music For The Masses 07, 97, 87 och tillbaka till samtiden -snyggt va?

PUK Studios överblick.

PUK Studios överblick.

Kontrollrummet i PUK.

Kontrollrummet i PUK.

April Tears anno 1997, a carcrash waiting to happen

April Tears anno 1997, a carcrash waiting to happen

Hans namn var Stieg Heil.

The April Tears spelade in material i två veckor i PUK studios 1997. Det är alltså i samma studio på danska landsbygden som Depeche Mode spelade in "Music For The Masses" och delar av "Violator".

Vi anlände ganska sent en kväll med ett blandband DM på högsta volym, jag, Sara, Jimmy, Tuben, Kitte, medproducent Charlie Storm och producent Michael Ilbert.  Vi hade stannat en kort stund i Randers och sedan svängt in på en landsväg som kantades av samma vetefält som i "Never Let me Down Again" videon. Man kan väl beskriva stämningen i minibussen som extatisk.

Väl framme vid komplexet, för det var ett sånt, hälsades vi välkomna av studiobossen Peter Iversen och visades in i stora studion. Det första vi såg var bashögtalarna. Jimmy raglade till och var nära och slå i backen. Det var de största vi nånsin sett. 

Kontrollrummet låg i en gryta i mitten av studion, panoramaförnster vette mot vetefälten och helikopterplattan utanför. En stor flygel till vänster där också ja, ett gigantiskt inspelningsrum med 10 meter i tak, biljardbord, flipperspel.. Hmm...det blir nog bra det här.

Vi blev visade till våra små hus där vi bodde två och två på två våningar. En välfylld kyl, bara öl och coca cola, bang olufsen anläggningar och en futuristisk inredning. Här ska vi väl trivas, grabbar?

Iversen visade oss in i relax-avdelningen och nu hade jag bitit mig så länge i kinderna för att låtsas vara cool och inte få fnatt att jag börjat blöda - där fanns en stor swimmingpool, en jacuzzi, bastu, mera panoramafönster, solarium och ett gym som Elton John lämnat efter sig. Eller om det var Janet Jackson, jag kommer inte riktigt ihåg. Och självklart ännu fler kylar med öl.

Jaha. Sen fick vi alla gå in i matsalen och hälsa på vår egen kock - Simon - och inta en första ljuv måltid. Vid det här laget garvade vi bara och sa "de har för fan tagit fel på personer, vi är ju bara ett gäng idioter från Tranås, hur i helvete har vi hamnat här??"

I två veckor var vi där och spelade in vad som skulle bli vår andra skiva, "Eyes Cold Kisses", och släppas 1998. Som kanske många av er känner till blev det aldrig så. "Consume Desire" släpptes 2002 och den historian och vad fan som hände under  de "mörka" åren däremellan är många andra historier som vi inte ska vidröra nu.

Nej nu ska vi prata om kvällen då Stieg Heil kom springandes barfota över de danska slätterna.

Redan ett par, tre dagar in i inspelningen så började vi lattja runt, det gjorde vi ioforsig alltid. Och Jimmy och jag drog det alltid längst. Vi var dessutom huskompisar och några sena kvällar, i sällskap med öl, så spökade vi ut oss på olika sätt och fånade oss. Det var tandkräm och clearasil på ögonbryn och som mustasch, det var bandanas, konstiga frisyrer, överdrivna poser, konstiga dialekter och märkliga gångstilar. Här nånstans växte karaktären Stieg Heil fram.

Stieg Heil blev Jimmys alter ego dessa veckor, en till synes otrevlig och suspekt figur, men harmlös och snäll egentligen. Han bar ett par gula glasögon, hade skägg i form av clearasil och vita ögonbryn i form av colgate. Ibland, om jag minns rätt, hade han även kluttar av tandkräm som en medecinman på kindknotorna. Ibland bar han mössa, ibland bandana. Och ibland hade han ett galet ansikte som blottade hela tandraden i överkäken.

En effekt alla kan uppnå genom att göra övre gommen torr med luft och sedan dra pekfingret under överläppen längs med framtänderna. Då stannar läppen över tänderna på den torra gommen. Gapa sedan stort och titta sen i spegeln hur du ser ut. Det är inte skrämmande men fan är det inte roligt, så säg?  Lägg till en överdriven machopose och  du kan börja förstå hur den gode Mister Monells alter ego såg ut. Jimmy sjöng förresten en gång i tiden i ett band som hette Alter Ego.

Nåväl, dagarna gick och Stieg Heil existerade aldrig i producent Michael Ilberts närvaro, även om Ilbert flera gånger fick höra talas om Stieg under pågående studioarbete när vi i bandet lattjade. Det kunde vara

-Såg du Stieg igår?

-Ja, nu var han ute och sprang igen.

-Han är ute och springer på fälten. Snabbt, mycket snabbt.

-Stieg Heil är en otäck jävel.

etc etc

Och allt som sagts under uppenbara interna, ironiska skämtstunder, visst hörde och förstod Ilbert detta, det var ingenting vi överhuvudtaget reflekterade över.

Men Ilbert hade inte hängt med i svängarna alls skulle det visa sig.

När typ tre dagar är kvar av inspelningarna sätter den gode Ilbert på "Återtåget" på videon i mitt och Jimmys hus. Detta var alltså Gyllene Tiders återkomst-turné. Ilbert hade skött ljudet under hela turnén och dessutom producerat "Gå o fiska".

Nånstans under Mats MP Perssons fjortonde bleka gitarrsolo tittade jag o Jimmy sömnigt på varandra. Ilbert hade pratat en hel massa som tråkat ut oss rejält och det var väl bara Tuben som fortfarande låtsades vara intresserad. Konserten var väl inte helt i våran smak heller, jag förnekar inte Per Gessles låtar & genialitet, kommer aldrig att göra, men MPs gitarrsolo, jösses maria... I vilket fall började vi sticka in lite oväntade kommentarer som "Stieg är på väg nu", "Jag hör honom, han närmar sig", "Hans nakna fötter rör sig i rask takt mot vårat hus", "Han kommer om en halvtimme"..

Och Jimmy smög iväg och gjorde en halvhjärtad ombytning, jag menar han såg verkligen ut som Jimmy med tandkräm och clearasil i käften, inte mer. Ilbert märkte i allt sitt pladdrande inget av detta och återtåget snurrade på. Sara sov nog vid det här laget tror jag, men Kitte och jag hade glödande ögon. Äntligen skulle nåt kul hända!

Mind you att vi inte på något sätt var ute efter att skrämmas utan bara skoja lite, och då inte med Ilbert utan mer med oss själva. Effekten när Stieg Heil så slutligen knackade på glasdörren från mörkret där ute blev därför helt oväntad och helt i vår smak. Ilbert skrek "NEEEJ! SLÄPP INTE IN HAN!!"

Vi tittade på varandra ganska överraskade, Ilbert var trots allt med på vår humor och ironi! Tuben öppnade dörren och välkomnade Stieg in. Ilbert skrek "NEJ! VAD FAN GÖÖÖR DU! från sin snurrstol. Vi andra skrattade gott. Stieg spatserade in och synade sällskapet med händerna på ryggen och en sträng blick. "Hej Hej" sa han.

Ilbert satt skräckslagen i stolen och drog fötterna till sig. Någon stängde av ljudet från Gyllene Tiders "Gå o fiska".
Nånstans här började vi andra med skräckblandad förtjusning inse att Ilbert inte skojade. Karln var livrädd för Stieg Heil!
 
"Hej på dig du" sa Stieg till Ilbert och spände ögonen i honom. "RÖÖR MIG INTE!!" skrek Ilbert till Stieg som alltså helt uppenbart för vem som helst som inte var blind var Jimmy Monell som Ilbert jobbat intensivt tillsammans med i  nästan två veckor.

Situationen blev nu något obekväm och jag kände mig tvungen att säga "Men ser du inte att det är Jimmy?" Ilbert tystnade något och såg tveksam ut. "Han är inte farlig, det är Jimmy" förtydligar Tuben och kramar om Jimpan som nu lagt alla eventuella poser åt sidan.

"Det vet jag väl" sa Ilbert med darr på rösten och tryckte på play.

Min favoritbild! Smågårde, Tofta, Gotland, 5 Augusti 04.50

I väntan på dagens längre text - Min favoritbild! Smågårde, Tofta, Gotland, 5 Augusti 04.50

Martin Söderström tyckte Route 66 var ,citat, "Kul."

Martin Söderström tyckte Route 66 var citat

Magnus, Louise och jag i samspråk i Cornelis-rummet.

Magnus, Louise och jag i samspråk i Cornelis-rummet.

Carl Johan aka CZ sjunger bakom ratten.

Carl johan bakom ratten.

Jocke, Lasse och Freddan. Världens bästa bröllopsband.

Jocke och Freddan (och Lasse). Världens bästa bröllopsband.

Route 66

Jag vet inte hur många gånger jag sagt att mitt liv på turné eller på klubb, tillsammans med band, musiker och allmänna suputer borde dokumentärfilmas. Och faktum är att jag genom åren har samlat skit nog för en förbannat rolig TV-säsong på en sådär 30 avsnitt. Visst det händer en massa jättebra grejer, men det man skrattar godast och råast åt efteråt är ju det som fuckar upp. Förr eller senare måste man skratta annars är man ute på rejält hal is.

Vi i Lip Service var i torsdags inbjudna att vara med på scen för att hylla Depeche Modes "Music For The Masses" som fyller 20 år. Ett album och ett band som står mig inte bara varmt om hjärtat. Nej för fan, Depeche Mode är det bästa bandet som någonsin funnits. Jag har älskat  Depeche sen jag först hörde dem 1982. Jag var åtta. Mina kusiner spelade in blandband till mig. Sen hade jag bland annat en rosa klippbok där jag samlade bilder på Dave, Martin & Co.

I September 1987 fick jag skjuts i ilfart på en moppe för att njuta av MFTM hemma hos den lyckliga kompisen som först lagt labbarna på plattan. 1997 hade jag lyckan att spela in en platta i PUK studion i Danmark där MFTM är inspelad. Den skivan blev aldrig släppt. En annan story som jag ska berätta senare. Men den kostade en miljon att spela in. Tranås Alexander Lucas tackar Per Gessle för investeringen!
 
Jag ska berätta för dem som vill om ett hundratal idiotiska, inkompetenta och fullständigt vanvettiga händelser från PUK studion och med April Tears -men inte idag. Inte i min första blogg. Det verkar väl som en vettig idé att avhandla det dagsaktuella till att börja med.

Att tillsammans med andra svenska artister, såsom Emmon och gänget från Paris, Magnus Carlsson och en bunt talanger och vänner till, hylla den här skivan var en självklarhet. Och det var en fantastisk kväll. Skitkul. Jonas Thorell och husbandet gjorde klanderfria framträdanden, STUMM-kören med en stor ratio på skalliga män lade en sakral stämning på musiken. Vi var också bra. Kort sagt var i princip allt kanon tycker jag. Det var trevligt och det var fylla och kramar. Men det är ju fan inte sånt härligt jag tänker frossa i. Det är ju det som går fel, det dråpliga, som jag ämnar av avhandla i mitt bloggande.

Route 66.


Vi i Lip Service är jag och min fantastiska fru: Louise. Live är våra goda vänner Tony & CZ med. Tony är stabil. CZ är lika galen som jag och Louise. Dagen till ära var även Jocke och Freddan, succéherrarna från bröllopsbandet - Louise och jag gifte ju oss i Augusti för er som inte visste det -  inbjudna för att stärka upp oss i vårt sista nummer, punkversionen av depecheversionen av bluesklassikern "Route 66".

Omständigheterna var sådana att middagsgäster på Mosebacke, där arrangemanget gick av stapeln, ruinerade vårt soundcheck. Vi jobbar ju allihopa så att passa de utsatta soundcheck-tiderna mellan 13 och 16 var out of the question. Så vi satsade på att få ihop ett snabbt soundcheck med Jon från Melody Club som ersättare till den för tillfället frånvarande husteknikern Skinny. Men det fick vi alltså inte. Mellan 18-20 var det en bunt matgäster som inte fick störas. Ett vanligt fenomen i klubbvärlden.

Klockan 20 blev ny utsatt tid, en inte så kul tid, då Depechefansen och polarna hängde på låsen till klubben. Och man vill liksom inte "outa" sina nummer för alla när man för en gångs skull lyckats hålla käften för alla om vilka nummer man skulle göra. Så vi ville inte soundchecka våra tre låtar "Never Let Me Down Aggro Mix", "Behind The Wheel" eller "Route 66" för över 50% av publiken.

Vi valde följdaktligen att köra en så kallad "blindgångare", eller vad fan, - det blev inte ens det.. Vi linecheckade instrumenten. Backtracks, trumpads, gitarrer, ställde om hela trumsetet från husbandets Velvet Underground-puka-och-virvel till klassisk rockset för att endast linechecka virvel och kagge -vansinnigt förstås- och knackade lite i mickarna. Allt i dunkelt klubbljus, i ett simmelsarium of sladdar på golvet och på stärkare och instrument som tillhörde husbandet. Detta är ingen idealsituation men å andra sidan inget överjävligt märkligt i såna här situationer. Pausen innan hade försett oss med ett par öl. Tony som är ordentlig och en balans till oss andra vansinniga mäniskor och har ett sunt förnuft drack såklart kaffe. Stärkta av detta gick vi hyfsat nöjda, efter kort presentation av soundet för nyanlände hustekniker Skinny av scenen och in i Cornelis-rummet på Mosebacke som fungerar som backstage på spelningar där.

Nu dracks det mera öl. Det gör alltid det.  Och det är ju roligt som fan såklart. Vi gick runt och hälsade på alla vänner, alla depechare. Fullt hus, fin stämning.

21.30 går husbandet med gäster på och levererar första set.  Runt 22.15 riggas scenen om och runt 22.40 står jag och Louise på scen och framför Aggro Mix bakom varsin synt. Tony anländer på scen i slutet på låten och smackar loss på virveln. Yeah!

"Behind The Wheel" direkt efter, förstärkta av en förstärkt CZ som inledde med att, av misstag och av tokladdning, kicka sönder ett gäng glas på scengolvet. Kladdiga sladdar bekant, någon?  

CZ, scenkung som han är, levererar BTW ypperligt. Vi körde i princip en exakt kopia på 101-versionen.
Vi tog inte direkt ut svängarna och gjorde en genialisk cover som Soft Cells "Tainted Love", men det var heller aldrig aspirationen. Det var Depeche Mode 1988 i form av Lip Service 2007. Pasadena på Mosebacke.
Också Yeah!

Sen var det då dags!

Vi hade snott trumbeatet från "Route 66" som mellanspel så att alla gäster skulle hinna komma upp på scen och ta sig fram till sina instrument. Jag ropade "Välkomna upp Jocke och Freddan!" vände mig omoch pekade mot trumsetet bakom mig.

Men för fan, grabbarna kom istället framifrån scenen, och detta dråpliga ögonblick var en första hint om vad som komma skulle.

Sakta men säkert skulle vi kliva av baktracksen för att spela hela låten live. CZ flyttade över till synten,  Arrangör-Jonas kom upp på bas, jag och Freddan på gitarr, Jocke på trummor, Tony kvar på pads och Louise flyttade över på sång.  

Freddan skulle slå an låten med riffet -du-dö-dö-do-du-dö-dö-dooo medans Jocke rullade på baskaggen. Det var bara ett första problem. Freddans stärkare var inte inpluggad med gitarren. Och på golvet låg en hög med kladdiga kablar. Kommer nån ihåg scenen i första Indiana Jones filmen när han tvingas ner i ett hål fyllt av tusen jävla ormar? Freddan lyckas iallafall plugga i gång guran efter en stund. Bara ett problem. Tremololjud.

Ackord>Ljud>Dadadadadadada. Inte alls bra när man inte kan få bort effekten och ska spela ett bluesriff som kickar igång en låt under tidspress. Tremololjudet fick vara med i över en minut. Can´t blame Freddan för det.

I all förvirring på vårt linecheck klockan åtta nämndes inte att vi hade med en bas så det var nog en svettig stund för ljudtekniker Skinny när Lip Service helt plötsligt gick från trygga backtracks på några få tappra till ett fucking chaos på scen med sex gubbar och en donna. En donna som av nån anledning inte hördes alls lika bra genom mikrofonen som tidigare CZ, trots ett röstläge värdigt Tom Jones. Louise är ju knappast nån viskande jazz-sångerska när hon trycker på.

När vi väl sen kommit till mittpartiet i Route 66 tar någon ett fel ackord, jag vet inte vem, men det räckte för att förvirra laguppställningen. Så under 25-30 sekunder så spelade vi nog två-tre olika ackord på varandra konstant. En prestation i en låt som bara har tre ackord. Samtidigt då som Louise eldar på för fullt men inte hörs så bra.
 
Vi hittar iallafall tillbaka och avslutar låten helt OK. Även om Louise utsträckta mick i publiken i slutet var roligt även det. Vi skrek Get your kicks on route, micken sträcktes fram rätt i käften på nån som INTE sa 66, vi skrek Get your kicks on route igen, micken sträcktes fram till en annan som inte heller sa 66. Ha ha..

Men faktum är när allt kommer omkring att det var inget katastrofalt framträdande. Mest ett resultat av en massa olika saker. Alltså gick vi, i mina ögon, av scenen med  två kanon-nummer och en, tja, kakafoni av ljud och människor med instrument i en kladdig ormgrop. 

Men då sker nåt som aldrig kan vara något bra. Hela bandet tvingas efter avslutat nummer passera rakt genom publiken för att ta sig till Cornelis-rummet. Det är väl något av kutym att få en klapp på ryggen och ett "bra jobbat" på vägen. Men inte nu. Ingenting. Vissa vänner vände till och med ryggen mot oss. Kan iof ha varit ren slump men man svävar ju inte direkt på moln efteråt.

Så när vi kommer in i det legendariska Cornelis rummet är det en förvirrad stämning i truppen. Och i ett backstage rum fullt med gästartister och bihang pågår det alltid en fest. Där kommer vi, dramaqueens, i ett rus som alltid finns när man gett massa energi på en scen, några av oss något extra förfriskade -Jack Daniels sponsrade arret- utan en klapp på ryggen.

Det var "Vad fan hände??" liksom.

Louise är självkritisk och piskar sig själv av ilska. Som om hon var dålig.

Freddan stönar att han var värdelös. Inte sant.

CZ ber om ursäkt för att han tryckte på extra mycket och klev upp en oktav i "Behind The Wheel",. Som om det var fel.

Självkritiska Jocke har bistra ögonbryn.

Jag suger upp stämningen och skriker följdaktligen HÅLL KÄFTEN!

..och manar sällskapet till att se positivt på det hela.

Magnus Carlsson kommer in ungefär här och säger fan vad bra, fan vad bra, men då bedömdes han som ordentligt överförfriskad, ty i detta stadie var han den ende som  verbalt var positiv till vårt framträdande.

Pannor veckades, här behövdes en cigg. Vi passerade även yttre baren utan beröm. Vad fan var vi så jävla dåliga verkligen? Nu var iof i princip alla inne vid scen och inväntade Paris version av "I Want You Now". Väl ute stöter vi på några vänner som tar ett snabbt bloss medan scenen roddas om. Nu var det tvunget. Frågan som inte får ställas. Aldrig någonsin får ett band fråga sina vänner/publik vad de tyckte.

Det blir ju oftast "Det var bra" från de oärliga vännerna som inte vill vara dumma.

Eller "Det var uselt" från de ärliga vännerna som borde ha bättre timing och empati. 

Helst vill man ju per automatik få skåda en polare snubbelspringa sig fram, rufsig i håret, röd i hela nyllet, i svettig t-shirt och med dregel i munnen som hest och högljutt förkunnar "Det var ren magi!! Fan jag ryser!! Fan när ni körde den synten och den gitarren och fan vad du sjöng bra och fan vilken JÄVLA trummis du är och grymt. gryyymt! Jag blir sjuk! SJUUUK!" Det är den typen av reaktioner iallafall jag föder på efter ett gig.

Martin Söderström, just en sån man som uttrycker passionen med de starkaste orden och på ungefär ovan nämnda sätt svarade nu på min fråga: " Ha ha, Det var kul."

........

Jag tittade på honom.

-KUL? KUL!!!?? VI ÄR VÄL FÖR FAN INGEN JÄVLA VARIETÉSHOW! svarar jag, nu helt förblindad av icke-situationen som uppstått.

*

Sammantaget, skulle det senare visa sig, så varade "Route 66 Psykosen" som starkast i cirka 20 minuter, sen började det sedvanliga berömmet och ryggdunkandet. Skadan är förvisso redan skedd i ett öldunkelt dramaqueen-arsle som mitt.

Och jag inser några dagar efteråt att, visst, jag har självdistans. Självinsikt. Jag kan skratta åt mig själv.

Men ibland kan det ta lite tid.



Jag diskuterar med STUMM-kören och Daniel från husbandet om jag får vara med i "The Bald Eagles".

Jag diskuterar med STUMM-kören och Daniel från husbandet om jag får vara med i

Ett fall för Doktor House

Hej. Jag heter Andreas och förmodligen tillhör du den övervägande procenten som läser detta som känner mig. I vilket fall har jag uppenbarligen beslutat att starta en blogg. Det kan vara en lysande idé. Det kan också vara en idiotisk idé. Men det är ju charmigt också och just själva anledningen till att jag kickar igång bloggen > För att avhandla det som är så dumt att det blir kul. Det som är fel men som ändå blir rätt. Det som är rätt men som ändå blir fel. Ett Spinal Tap på källarbandsnivå.

Fakta : Jag bor med min nyblivna fru Louise i ett hus i Kista. Vi älskar varandra väldigt mycket. Och vi har ett band ihop -Lip Service.

Jag har tidigare kört The April Tears i 58 år, och detta är något jag kommer att få anledning att återvända till mången gånger i mitt bloggande gissar jag.

Jag har också haft bandet Sabrosa och det ryms mer än 1000 grejer värda att nämna även från den tiden.

Jag har en klubb som heter Music For The Masses som jag kört i fyra år. Där har det hänt ett och annat.

Det kommer skrivas om en hel del om annat, säkerligen, men programförklaringen ligger nånstans där.
Lip Service, April Tears, Sabrosa, Klubben, folket som ryms inom de väggarna och de som står väldigt nära.
Det som är så dumt så att det blir kul. Det som är fel men som ändå blir rätt. Det som är rätt men som ändå blir fel. Ett Spinal Tap på källarbandsnivå.


*************************************************************************************************************************

Men jag börjar nån helt annanstans. Jag är nämligen sjuk. Och det är inte så ofta jag är det. Desto märkligare då när en sann hypokondriker som jag under fyra dagar drabbas av följande:

Torsdag eftermiddag: Matthet
Fredag morgon : Oerhörd värk i benen. Helt kraftlös.
Fredag eftermiddag: Oerhörd värk i benen. Helt kraftlös. Fryser enormt. Skakar. Somnar 14 vaknar 19.
Fredag kväll: Svår Yrsel, ser dubbelt, Oerhörd värk i benen, halsont, fryser som faaan, men svettas ändå.
Lördag morgon: Oerhörd värk i halsen, höger öra -värki ojämn pulserande takt, huvudvärk,
fryser och svettas samtidigt.
Lördag kväll: Mår lite bättre, dricker några öl. Smart skulle det visa sig!
Söndag förmiddag: Mår ganska bra, förutom svår värk i HÅRBOTTEN!
Söndag eftermiddag: Fikar på Jockes fik, skrattar åt "Route 66 dramat" -mer om det senare i bloggen, förutom högerörat jävlas ordentligt och halsen inte är bra är det inga större problem.
Söndag kväll: Halsont, sviinont i båda öronen, huvudvärk, svettningar, fryser som fan, TUNGAN sväller upp på ett ställe och bildar formen av ett litet monster, värk i revbenen, benen och fötterna. Kramper i armar, sendrag, matthet.
Måndag morgon: Vaknar av att det rinner till. Från näsan. Jag har fan inte blött näsblod sen jag var tonåring. 05.30 efter en dåligt sovd natt för en hypokondriker är det inget annat än panik. Jag beslutar mig för att gå upp.
Måndag lunch: Öronont, halsont, allmänt ont, tungan svider men har minskat, näsan är intakt. 

Jag är på gång.
 

RSS 2.0