De dråpligaste ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

8. HYPNOTIC CORNFLAKES ÄR ASPACKADE PÅ SCEN

Alkoholförtäring och backstage är som Yin och Yang, ler och långhalm, Drutten och Jena.

Tranåsynglingarna i Hypnotic Cornflakes, Pålle, Joppe, Mårten, Käll, Jakob tog en helgdag i mitten på nittiotalet supandet innan framförande till en helt ny nivå. På en drogfri gala.

När medlemmarna gick upp på scen fick den som var minst full skrika ut ackorden till de som knappt kunde stå upp. Skriken AAAAAA EEEEEEEE AAAAAAAAA DDDDDD ackompanjerade musiken som lät så gräslig att råttorna under golvet fick hjärtattack och dog. Så tapeterna på väggarna ändrade färg från klarblå till askgrå.

När gitarristen Jakob Åberg ropade in Kitte Berg ,som kom krypande in på scenen, var det med orden "KIIITTEEE KAAAAAATTT!!!!!". Därefter välte Jakob Åberg rakt bakåt. Senare skulle han repa sig och hångla med en tjej ur publiken vid scenens kant.

Det enda musikaliska som kunde skönjas under spelningen var när någon spelade basgången till Eddie Medusas "Fruntimmer har en o knulla me knulla me knulla me".

Jag har aldrig gjort det innan och kommer förmodligen aldrig göra det igen, men efter en kvart gick jag bort till ljudteknikern (Jens Hellqvist -som själv gömt två vinare under mixerbordet) och sa åt honom att slå av ljudanläggningen innan folk i publiken riskerar att få PTSS (Post-traumatisk-stress-syndrom) för resten av livet. Så gjorde teknikern och Hypnotic Cornflakes eskorterades av scen.

Kommentarer
Postat av: Jens

"Så gjorde även teknikern och Hypnotic Cornflakes eskorterades av scen... Under högljudda protester med stärkarna ylandes från scenen. Det var ju bara pa-som gick tysta ner från mixerbordet. Sedan tog en aldrig sinande ström av upproriska stämmor vid kring mixerbordet. Min egen bror Mårten sa exempelvis att jag inte var som en riktig bror eftersom jag stängt av. Peter Strömbeck sa att det var förjävligt att stänga ner en sån succékonsert. Dom enda som var nöjda var väl parkhallens vakter. Och jag själv, som kunde koncentrera mig på mitt insmugglade vin."

2007-10-30 @ 17:08:42
URL: http://www.superautomatic.com
Postat av: Mårten

Har jag verkligen sagt så? Jag är chockad. Det som är intressant med detta att det ska finnas en videokasett nånstans med detta spektakel på. Inte för jag vet om jag vill se det dock...

2007-10-30 @ 17:52:29
Postat av: Sorken

haha. Alla dessa historier far mig nastan att onska att jag var fodd i Tranas.

Postat av: Jakob

Haha. Ja det finns många roliga delar i den där historien. T ex hur jag lyckades blii så full. Det här var nämligen en fredag och vi hade stressat runt hela dagen och burit stärkare och fixat. Någonstans i schemat hade vi stannat vid Systemet. Jag var på tok för ung för att handla där med en vänlig själ hjälpte mig att köpa ut två flaskor vin. En för kvällen. En för Lucia som var två dagar senare.

Vidare i stressen, soundcheck, ingen mat, förfest, första vinaren avklarad. Tio minuter innan vi ska på scen händer det. Jag tänker förståndigt att det är bäst att gömma undan den andra vinaren och sätter fart mot något litet skrymsle. Jag råkar dock snubbla i en liten trappa och det faller sig inte bättre än att min dyrt förvärvade flaska krossas i systemetkassen.

Fan. Men man är väl inte dum. Inte många vet det men människan är faktiskt naturligt utrustad med en sil för tillfällen som detta. Det är bara att bita ihop tänden och sörpla upp vätskan så slipper man svälja obehagliga glasbitar. Som en bonus går det skitsnabbt. 20 sekunder max och man har svept hela vinare. Vilken fest!

2007-10-31 @ 10:07:38
Postat av: Mongonell

Låter fullkomligt lysande detta framförande av vad som mycket väl kan vara tidernas sämsta bandnamn

2007-10-31 @ 10:31:25
Postat av: Mårten

för helvete mono. det är världens bästa bandnamn OCH kanske världens bästa band

2007-10-31 @ 14:29:07
Postat av: Henrik

Jag, Henrik Sjögren (i folkmun Sjögge), minns även en annan dråplig episod med åtminstone två av herrarna i Hypnitic Cornflake inklusive undertecknad. Men den utspelade sig på den legendariska svartklubben "The Green Parrot". Händelserna kring denna lokal mår bäst av att inte dras fram i ljuset, men snälla Andreas... ge oss några guldkorn från även den scenen.

2007-11-01 @ 13:35:59
Postat av: junkan

Ha ha ha ha ha ha haaaa. ja hade glömt bort det där. tack för att du berättar ...

2007-11-04 @ 17:58:23
Postat av: knitte

Sylvander vars mamma har stickat ett par The Smiths vantar lär har sagt att det var den bästa konsert han någonsin varit på .

2007-11-04 @ 21:33:06
Postat av: Mårten

det VAR ju världens bästa konsert.

2007-11-10 @ 17:46:30
Postat av: Joppe

Detta hade jag förträngt!!!!
Huh!!

2007-11-12 @ 12:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0