De dråpligaste ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

6. KLAMPEN

Jonas och Henrik "Sjögge" Sjögren och Jimmy Monell var alltså Alter Ego. Men först var de No Limit och plötsligt, över en natt, blev de Sculpur.

Jimmy slaggade över hos mig och kände sig inte nöjd med namnet No Limit, högst förklarligt, eftersom 2 Unlimited precis släppt en singel med samma namn. Vi bläddrade i lite historieböcker på kvällen och Jimmy fastnade för ubåten Sculpur och ringde upp kusinerana som båda gick med på att byta namn innan morgondagens spelning på Ängarydsskolan.

Bandet startade som ett syntpop-band men gick sakta men säkert mot ett betydligt tyngre sound, inför giget på Ängarydsskolan var de nånstans i fasen mellan Page och Skinny Puppy.

Jag tog på mig nån sorts manager-roll för bandet den där morgonen. För det var morgonsamlingen på högstadieskolan bandet skulle spela på. 

Vi satte upp grejerna klockan sju på morgonen och rattade fram så pass mycket ljus-show som var möjligt, och det var inte mycket. En röd lampa, en gul lampa, en blå i en alldeles för ljus lokal.

Nåväl, tiden sprang på och klockan blev halv nio och eleverna började strömma in i aulan. Sculpur själva stod gömda i ett litet rum bakom en dörr som vette mot scenen. Jag gick upp och harklade mig i micken.

-Mina daaamer och heerrar...får jag lov att presentera SCULPUUUR!

En kort, tafatt applåd.
Sen kompakt tystnad.

Dörren öppnades och Sculpur intog scenen. Det ville sig inte bättre att de kom ut tripp, trapp, trull spatserande på en rad. Men det värsta var att deras fotsteg hördes, klamp, klamp, tramp, tramp, knirr, knirr....

En elev på andra raden frågade sig själv högt, och hans kommentar hördes alldeles för mycket i tystnaden:

-Vad i helvete är det här för nånting? 

*
Efter detta ville inte Jimmy, eller jag heller för den delen, någonsin råka ut för något liknande. Därför intro.
"Med intro ingen klamp!"

Kommentarer
Postat av: Henrik Sjögren (

Jag kan intyga riktigheten i detta tidsdokument, eftersom jag ingick i Alter Ego. Men vad som inte framgår är att Religionsläraren på Ängarydsskolan efter showen sade "beklagar sorgen" till Jonas mamma Malene, som var också var lärare på skolan då.

2007-11-01 @ 09:13:09
Postat av: Jimmy

Allt detta är sant. Beklagar sorgen. Jag kan ha upprört honom med poesin i en av mina texter "Salvation from religion"

2007-11-01 @ 22:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0