Zomenga och Lucifer

Runt 1992 presenterade Kitte U2´s Australien-leg på Zooropa turnén. -Den heter ZOMENGA förkunnade han.
-Är du säker på det? sa vi. -Jadå, sa Kitte. Den heter ZOMENGA.

Turnén visade sig heta ZOOMERANG.

*
Några år senare skulle den unge mannen komma med än mer besynnerliga uppgifter.

För alla som växt upp i Tranås och lirat rock and roll eller närbesläktad genre så är Sing Lee en institution. Få är de lokala rockers som inte har somnat i en pizza, toast eller valfri kinesisk snabbrätt runt 00.45 en fredag eller lördagsnatt.

Jag har sett vänner och nära bekanta släpas ut skolösa från stället, jag har sett folk smygkrypa för att lura sig in, jag har sett en gråtande Hellqvist, nej TVÅ gråtande Hellqvistar hänga med bedjande ögon vid den låsta dörren. Jag har hört de dummaste debatter och sett de mest bedrövliga raggförsök, exempelvis alkotanter som fått lite för starka mamma-känslor för Kitte eller Junka. Samtliga parodier har dock på ett eller annat sätt styrts upp av Sing Lee´s järnhand Lucy.

Lucy levde på Sing Lee, bokstavligen talat. Barnen växte upp i köket. Hennes man slet ut sig så tillvida att han fick skicka in handduken för några år sedan. Det tog bara veckor innan hanses bror, som såg precis likadan ut, hade anlänt, direkt från inre Asien, för att tillsammans med Lucy driva Sing Lee vidare.

Jag har aldrig sett Lucy på nåt annat ställe någonsin. Men vilken kvinna. Hur många berusade, otrevliga, vansinniga ynglingar har hon inte läxat upp? Döm då min förvåning när Kitte en dag i mitten av nittitalet från replokalen plötsligt sa till mig.

-Vet du att Lucy egentligen är en förkortning? sa han.

-Nej, sa jag, men det verkar ju inte så jättemärkligt om det är så?

-Nej, just det, sa Kitte. Hon heter egentligen Lucifer. 

-.....va sa du nu?

-Hon heter Lucifer.

-Nu skojar du väl, Kitte.

-Nej.

Då berättade jag vem Lucifer egentligen är och Kitte skrattade så han höll på att svimma. 

*

Tyvärr fick det här som följd att vi inte fick så många mer "Kitte" efter detta. För det var så vi kallade dessa påståenden. "Han körde en Kitte på oss"  Nej, tvärtom tog det inte lång tid innan ynglingen skrattade åt oss andra pajaser och idioter. Med rätta. 

**

Och Sing Lee finns tyvärr inte kvar längre. Vart Lucy tagit vägen vet jag heller inte. Men jag hoppas hon ligger med en drink i handen på en strand i Belize. Chansen til detta måste tyvärr bedömas som 0,00001%.
  


Kommentarer
Postat av: Anna & Palle

Hej!! dina stories är hilarious!! Vi tror att Lucy jobbar i köket på Ban Thai nu. Hälsa din underbara fru!

2007-11-21 @ 19:42:35
Postat av: Haus der Luge

av någon konstig anledning satt jag, junkan och molla och pratade om lucy idag, här är lite färsk info om
famiijen lucy.

Hon har flyttat till Linköpin
Hon har enligt rykten, hela madrassen ful med pengar.
Hennes snart 30 åriga son, han som satt och spelade data i köket jämt, har precis börjat på svenska institutet för att lära sig prata svenska.
och sist men inte minst så slog hon till Molla över käften när han sa till henne att han hade flyttat hem från Stockholm till Tranås för att supa.

2007-11-22 @ 16:04:09
Postat av: Kitte igen

jag menar ju madrassen full med pengar så klart.

2007-11-22 @ 16:05:26
Postat av: Andreas

ha ha ha ha ha ha!!!!! Det där sista med Molla är makalöst roligt...

2007-11-22 @ 17:29:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0